Mediawet opnieuw uitgesteld

woensdag 03 februari 2016 / Redactie / geen reacties

Opnieuw huiswerk voor staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Hij kreeg tijdens de behandeling van zijn Mediawet in de Eerste Kamer in een lang debat veel kritiek op zijn voorstellen. Volgens de Eerste Kamer teast die teveel de onafhankelijkheid van de publieke omroep aan. Zij hebben Dekker gevraagd nu eerst zijn toezeggingen op papier te zetten, voordat er op 1 maart opnieuw gesproken wordt over de nieuwe mediawet.

De wet loopt dus weer vertraging op. Aanvankelijk wilde de staatssecretaris dat de wet op 1 januari 2016 in zou gaan, maar ook eerder stuitte hij al op een kritische Eerste Kamer. De Tweede Kamer nam de wet in oktober 2015 al wel aan.

Bestuurders in de Eerste Kamer zijn vooral niet content met de macht van de politiek bij de NPO (Nederlandse Publieke Omroepen). Ze vrezen voor de onafhankelijkheid van de NPO. Bijna alle Eerste Kamerleden hadden kritiek op 'politieke' benoemingen bij de besturen van de omroepen, zelfs Dekkers eigen VVD.

____      _____    _    _      ___     _____     __   __
 |  _ \\   |  ___|| | |  | ||   / _ \\  |  __ \\   \ \\/ //