Oekraïense filmmaker Sentsov verliest hoger beroep

donderdag 26 november 2015 / Redactie / geen reacties

Filmmaker Oleg Sentsov heeft zijn hoger beroep tegen 20 jaar gevangenisstraf verloren. De vereniging van Europese Filmmakers is teleurgesteld.

Het hoger beroep tegen de veroordeling van filmmaker Oleg Sentsov tegen zijn veroordeling tot 20 jaar vanwege oppositie tegen bezetting van de Krim diende dinsdag 24 november in Moskou.

Beroemde regisseur Mikhalkov vraagt om eerlijk proces

Van tevoren hadden de Europese filmmakers de beroemde Russische regisseur en acteur Nikita Mikhalkov dringend gevraagd om zich bij het protest aan te sluiten. Mikhalkov is voorzitter van de Russische Associatie van filmmakers. Mikhalkov heeft hierop gereageerd door aan te dringen op een eerlijk en objectief proces.

Overgebracht naar Moskou

Na zijn protest tegen de annexatie van de Krim door Rusland, werd de Oekraïense regisseur Sentsov vorig jaar mei gearresteerd door de veiligheidsdienst FSB en overgebracht naar Moskou. De belangrijkste getuige van de openbare aanklager trok zich terug, omdat zijn verklaring onder dwang tot stand was gekomen.

Toch ging het proces gewoon door met de aanklacht dat Sentsov misdaden had gepleegd ‘van terroristische aard’.

Brief aan Poetin met verzoek om vrijlating

De Europese Film Academie haalde duizenden handtekeningen op onder een brief aan de Russische President Poetin met het verzoek om onmiddellijke vrijlating. Uiteindelijk werd Sentsov veroordeeld tot 20 jaar gevangenisstraf. Amnesty spreekt van een ‘oneerlijk proces door een militaire rechtbank’.

Europese filmmakers gaan door met protest

De Europese Filmmakers verenigd in de EFA zijn zeer teleurgesteld. Een woordvoerder kondigde aan dat de campagneom dit onderwerp op de agendat te houden zal worden geïntensiveerd. 'The fight goes on' aldus Mike Downey, vice-voorzitter van de EFA.

Sentsov werd vooral bekend met zijn debuutfilm 'Gamer' in 2012 op het Filmfestival in Rotterdam.

Link: Lees wat jij kunt doen op de website van de vereniging van filmmakers European Film Acadamy

_____      ___       _____    _____   __    __   __   __
 / ____||   / _ \\    / ___//  |  ___|| \ \\ / //  \ \\/ //