Hoger beroep Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov

dinsdag 24 november 2015 / Redactie / geen reacties

Op dinsdag 24 november kijkt de hele Europese gemeenschap van filmmakers naar het Hooggerechtshof van de Russische Federatie in Moskou.

Daar vindt het hoger beroep plaats van filmmaker Oleg Sentsov tegen zijn veroordeling tot 20 jaar vanwege oppositie tegen bezetting van de Krim.

Europese filmmakers hebben de beroemde Russische regisseur en acteur Nikita Mikhalkov dringend gevraagd om zich bij het protest aan te sluiten. Mikhalkov is voorzitter van de Russische Associatie van filmmakers.

Moskou

Na zijn protest tegen de annexatie van de Krim door Rusland, werd de Oekraïense regisseur Sentsov vorig jaar mei gearresteerd door de veiligheidsdienst FSB en overgebracht naar Moskou. De belangrijkste getuige van de openbare aanklager trok zich terug, omdat zijn verklaring onder dwang tot stand was gekomen.

Toch ging het proces gewoon door met de aanklacht dat Sentsov misdaden had gepleegd ‘van terroristische aard’.

Poetin

De Europese Film Academie haalde duizenden handtekeningen op onder een brief aan de Russische President Poetin met het verzoek om onmiddellijke vrijlating. Uiteindelijk werd Sentsov veroordeeld tot 20 jaar gevangenisstraf. Het hoger beroep hiertegen is op 24 november.

Amnesty spreekt van een ‘oneerlijk proces door een militaire rechtbank’.

Link: vereniging van filmmakers European Film Acadamy

______   __   __   _    _     ______    ______    ______