Animatiemakers verenigen zich in DAMD

vrijdag 30 oktober 2015 / Redactie / geen reacties

De meeste moderne films zijn ondenkbaar zonder animatie of visual effects (VFX). De makers verenigen zich nu in DAMD – Dutch Animation & Motion Design. Vandaag treden ze voor het eerst naar buiten.

Casper de Kiefte is senior bestuurder Kunsten van FNV KIEM en zelf van oorsprong animator. Hij is een van de initiatiefnemers.

‘Ook in Nederland zie je de toename van animatiefilms, games en van visual effects in gewone films. Er begint langzaam een echte industrie te ontstaan. Met DAMD willen wij de sector professionaliseren.

Mede-oprichter Dario van Vree: 'We willen iets doen aan te lange dagen die animatoren en VFX-professionals moeten maken tegen te lage honoraria. Een gezonde sector vraagt om gezonde professionals.'

Onderhandelingspositie

Daarvoor is een betere onderhandelingspositie nodig voor zzp’ers. Caspar de Kiefte: ‘Ook willen we de industrie in Nederland weer aantrekkelijk maken voor toptalent dat naar het buitenland vertrokken is.’

KLIK!

Op het animatiefilmfestival ‘KLIK!’ in het Amsterdamse filmhuis ‘EYE’ treedt DAMD vandaag als beroepsvereniging voor het eerst naar buiten met een borrel. Caspar de Kiefte: ‘In de animatie-industrie werken zo’n 3- à 4.000 mensen. Dat is animatie, VFX en de gamesindustrie samen. Verder werken ook veel Nederlandse talenten in de VS en elders in Europa aan internationale producties.’

Bewegend beeld

De animatoren lobbyen onder andere voor gelijke behandeling van bewegend beeld als het gaat om auteursrechten. Zo claimen ze een deel van de inkomsten van Thuiskopie. Ook ijveren ze voor gelijkstellen van de rechten van karakter animatoren met  die van acteurs.

DAMD

DAMD is zowel beroepsvereniging als (informele) vakgroep van FNV KIEM. De club telt nu al 90 leden en belangstellenden en verwacht snel te groeien. Ze organiseren vrijdag 30 november van 16.00 tot 17.00 uur een borrel tijdens het Amsterdamse animatiefilmfestival 'KLIK!'.

Mede-oprichter Dario van Vree is tevens oprichter @KLIK! Amsterdam, director @Studio Pupil en docent @WDKA, Rotterdam.

Kijk voor meer informatie op www.damd.nl

• Nieuws voor zzp'ers

vrijdag 27 november 2015