NVJ-leden akkoord met cao uitgeverijbedrijf

dinsdag 16 december 2014 / Redactie / geen reacties

Ook de leden van de NVJ zijn deze week in meerderheid akkoord gegaan met de cao voor het uitgeverijbedrijf, die ingaat op 1 januari. De leden van FNV KIEM gingen al eerder akkoord.

FNV KIEM, de NVJ en Werkgeversvereniging Uitgeverijbedrijf (WU) bereikten begin oktober een onderhandelingsresultaat over één cao voor de gehele uitgeverijsector.

De nieuwe cao voor het uitgeverijbedrijf is een samenvoeging van de cao’s voor het Boeken en Tijdschriftenuitgeverijbedrijf, de cao voor het Dagbladuitgeverijbedrijf, cao voor Dagbladjournalisten, cao voor Publiekstijdschriftjournalisten, cao voor Opinieweekbladjournalisten en de cao voor Vaktijdschriftjournalisten.

Zelfstandigen
Behalve bijna 30.000 werknemers werken bij en voor uitgeverijen bovendien tienduizenden zelfstandigen. De cao-partijen gaan onderzoeken hoe hier in de toekomst mee moet worden omgegaan. In het aan de cao gekoppelde sectorplan voor de werkgelegenheid is al scholing opgenomen voor zelfstandigen.

Onderdeel van de nieuwe gezamenlijke cao is een persoonlijk keuzebudget voor elke werknemer, ter waarde van tien procent van het salaris.

Lees meer hier

______    __   __   _    _      ___     _____      _____