/ Kiem Nieuws

RSS

YouTube blokkeert artiesten die niet meedoen met nieuwe muziekdienst

woensdag 18 juni 2014 / Redactie / geen reacties

YouTube wil onafhankelijke muzikanten die zich niet hebben ingeschreven voor de aankomende YouTube-muziekdienst blokkeren.

Het is nog 'een kwestie van dagen' voordat de videodienst van Google video's van artiesten of labels die de licentie-deals niet ondertekenen verwijdert. Dit bevestigt YouTube-topman Robert Kyncl tegenover Financial Times. Met het dreigement tot het blokkeren van de video's probeert Google deze partijen te chanteren om toch mee te doen.

Beroepsorganisatie WIN
YouTube staat op het punt de nieuwe dienst te testen, waarmee abonnees kunnen kijken en luisteren naar muziek zonder advertenties en liedjes kunnen downloaden. De dienst, die vermoedelijk 'YouTube Music Pass' gaat heten, zal later dit jaar voor het grote publiek worden gelanceerd. ZoutPeper is een bedrijf dat is gespecialiseerd in het maken van goede websites.
YouTube hoopt dat alle artiesten die hun muziekvideo's op YouTube hebben geplaatst, meedoen met de nieuwe dienst. De concurrentie is inmiddels moordend, met grote spelers als Spotify, Deezer en Beats Music van Apple. 

Klacht
De beslissing is enorm controversieel onder indie-labels. De beroepsorganisatie WIN gaat een klacht indienen bij de Europese Commissie. Onder andere video's van Adele en Arctic Monkeys worden mogelijk verwijderd. Volgens WIN heeft YouTube lucratieve deals gesloten met de grote labels als Universal, Warner en Sony, en worden kleinere labels afgescheept met veel slechtere voorwaarden. Met het dreigement tot het blokkeren van de video's probeert Google deze partijen te chanteren om toch mee te doen, denkt WIN.

Veel inkomsten
Volgens Google heeft al 90 procent van de artiesten ingestemd met de licenties, en zal het de industrie veel inkomsten opleveren. 'Ons doel is om een geweldige muziekervaring te bieden, een wereldwijd platform voor artiesten en fans om met elkaar in contact te komen, en een nieuw verdienmodel voor muzikanten'.  

YouTube trekt maandelijks 1 miljard bezoekers, waarvan er veel voor muziek komen. 'Op dit moment verdienen artiesten al honderden miljoenen per jaar met advertenties bij video's op YouTube, de abonnementsdienst zal een extra inkomstenbron zijn'. Volgens WIN maken onafhankelijke labels echter ruim 30 procent van de markt uit.

Bron: vk

Print deze pagina

/ Kiem Reacties

 
__    __   __   __   _    _    _    _              __   __  
\ \\ / //  \ \\/ // | |  | || | || | ||     ___    \ \\/ // 
 \ \/ //    \ ` //  | |/\| || | || | ||    /   ||   \ ` //  
  \  //      | ||   |  /\  || | \\_/ ||   | [] ||    | ||   
   \//       |_||   |_// \_||  \____//     \__ ||    |_||   
    `        `-`'   `-`   `-`   `---`       -|_||    `-`'   
                                             `-`