Onderhandelingsresultaat sociaal plan Sanoma

maandag 20 januari 2014 / Redactie / geen reacties

Op donderdag 16 januari 2014 hebben onderhandelingsdelegaties van Sanoma en vakorganisaties (FNV KIEM, CNV Dienstenbond en NVJ) een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuw sociaal plan voor Sanoma.

De hoofdlijnen van het resultaat zijn als volgt:

Na de aankondiging van een boventallig verklaring wordt de medewerker in de gelegenheid gesteld een arbeidsmarktanalyse te maken, waarna de keuze kan worden gemaakt voor een direct weg-regeling of een van werk-naar-werk traject.

Direct weg
Bij keuze voor de direct weg regeling wordt het dienstverband met de medewerker beëindigd en wordt een vertrekvergoeding ineens toegekend op basis van de oude kantonrechtersformule correctiefactor 0,75.

Van werk-naar-werk traject
Bij keuze voor het van werk-naar-werk traject dan wordt de medewerker actief begeleiding geboden in het zoeken en vinden van ander werk en wordt indien nodig budget beschikbaar gesteld voor extra opleiding of scholing. Op de datum van einde dienstverband ontvangt de medewerker een vertrekvergoeding op basis van de oude kantonrechtersformule correctiefactor 0,65 .

Voor medewerkers van 60 jaar of ouder geld een aparte regeling.

Bestuurder Anne Jan de Graaf van FNV KIEM: ‘ik vind het jammer dat de indruk wordt gewekt dat de werknemer meer geld ontvangt bij de direct weg regeling (correctiefactor 0,75 ipv 0,65). De waarde van het van werk-naar-werk traject is hoger. Ik ga werknemers hier duidelijke uitleg over geven aan onze leden’.

Stemmen

De leden worden deze week geïnformeerd over het onderhandelingsresultaat en gevraagd erover te stemmen.

Informatiebijeenkomst

Ook is er een informatiebijeenkomst voor medewerkers van Sanoma over het onderhandelingsresultaat op: 29 januari om 15.00 uur in zaal 3 en 4 bij Sanoma.

• Sanoma

maandag 17 februari 2014

Sanoma heeft in november 2013 een forse reorganisatie aangekondigd. Bij het Finse uitgeversconcern verdwijnen in Nederland vermoedelijk 500 van de 1600 arbeidsplaatsen. De precieze gevolgen voor het personeel worden pas in de loop van volgend jaar duidelijk. De meest actuele ontwikkelingen met betrekking tot Sanoma en de reorganisatie zijn hier terug … Lees verder

______     _____    _    _      ___      ______     ___