Duizenden omroepmedewerkers en televisiekijkers op Malieveld

woensdag 09 oktober 2013 / Redactie / geen reacties

Vandaag vond op het Malieveld in Den Haag een grote demonstratie plaats tegen de extra bezuinigingen op de Publieke Omroep. Staatssecretaris Sander Dekker nam de ruim 261.000 keer ondertekende petitie tegen de korting in ontvangst.

Onder de noemer 'Onze programma's bezuinig je niet 123 weg', voerden de publieke omroepen de afgelopen weken actie tegen de bezuinigingsplannen van Dekker. Presentatoren en andere BN'ers drukten in radio- en tv-spotjes de politiek op het hart dat extra snijden de doodsteek voor veel programma's, series en films betekent.

Niet slopen maar bouwen
Namens de FNV sprak vice-voorzitter Ruud Kuin. Onder het motto 'Niet slopen maar bouwen' benadrukte hij het belang van een sterke publieke omroep. "Als je wil dat burgers meedoen, moet je ze ook toegang geven tot goede en betrouwbare informatie. Tot kwalitatief goede onderzoeksjournalistiek. En die kwaliteit wordt nu bedreigd. Minder geld is minder mensen. Minder mensen is minder tijd om echt iets goeds te maken. En minder tijd is uiteindelijk minder kwaliteit."

Steunbetuigingen
Meerdere artiesten beklommen het podium om hun steun te betuigen, onder wie Freek de Jonge, Pieter Derks, Tim Knol, De Staat, Lenny Kuhr en de blazers van het Residentie Orkest. Rond het middaguur overhandigden MAX-directeur Jan Slagter en NPO-voorzitter Henk Hagoort de petitie aan staatssecretaris Sander Dekker. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zette woensdag 45 bussen in om demonstranten vanuit het hele land naar Den Haag te brengen. In totaal maakten daarvan zo'n 2250 omroepmedewerkers en sympathisanten gebruik.

Op de foto rechtsonder: regisseurs (midden), acteurs (links) en scriptschrijvers (rechts)

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015

Bij de meeste omroepen zijn reorganisaties en/of fusies aangekondigd als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en Rutte II. De totale bezuiniging op de publieke omroep van 250 miljoen kost 1000 arbeidsplaatsen. Daarnaast bezuinigt de overheid vanaf 2015 nog eens tweehonderd miljoen euro op de publieke omroep. Lees verder