Investeren in film loont

dinsdag 01 oktober 2013 / Redactie / geen reacties

De Nederlandse filmsector kan profiteren van wereldwijde groei als het beleid meer gericht wordt op stimuleren vanuit de overheid. Dat schrijft Oxford Economics in een rapport over het economisch belang van de Nederlandse film- en audiovisuele sector.

Een stimuleringsbeleid voor film leidt aantoonbaar tot een gezond productieklimaat en is positief voor de schatkist. Banengroei en culturele winst komen daar nog bij. De hele creatieve industrie profiteert hiervan mee. De onderzoekers bepleiten dat de overheid en het Nederlands Filmfonds gezamenlijk een strategie ontwikkelen met een duidelijke financiële basis, in combinatie met concrete doelen voor banen, groei en productie.

Terugloop in werkgelegenheid
Zorgwekkend is de terugloop van de werkgelegenheid in de hele Nederlandse film- en audiovisuele sector, terwijl die in de rest van Europa juist groeit. Volgens de onderzoekers komt dit puur door de afname van overheidsbijdragen en het ontbreken van economische of fiscale wetgeving om internationale producties aan te trekken.

FNV KIEM is groot voorstander van een stimuleringsbeleid voor de Nederlandse film. De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Weekers van Financien,en de ministers Bussemaker van Cultuur en Kamp van Economische Zaken gevraagd om hier onderzoek naar te doen. De uitkomsten daarvan worden volgende week verwacht.

Voordelen
Peter van den Bunder, FNV KIEM: “Dit rapport laat zien hoe ontzettend veel voordelen er zitten aan het stimuleren van de Nederlandse filmsector. Als de Tweede Kamer opschiet, kunnen ze die maatregelen nog meenemen in de begroting voor volgend jaar.”

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Filmproducenten Nederland, Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs, Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten en het Nederlands Filmfonds. Het volledige rapport ‘Economic contribution of the Dutch film and audio-visual industry’ van het Oxford Economics kun je hier vinden.

_____       ___      _____    _    _     _  _      ___
|  __ \\    / _ \\   / ____|| | || | ||  | \| ||   / _ \\