Uitgesteld kijken nog meer toegenomen

woensdag 25 september 2013 / Redactie / geen reacties

Tv kijken op een ander moment dat je beter uitkomt -uitgesteld kijken- is het afgelopen jaar flink toegenomen.

Dat blijkt uit cijfers die de Stichting Kijkonderzoek (SKO) dinsdag publiceerde. Het aandeel dat uitgesteld naar tv wordt gekeken is groter onder vrouwen, hoog opgeleiden en in de leeftijdsgroep 20 tot en met 49 jaar. De grootste groei in uitgesteld kijken, ten opzichte van eerdere jaren, is te zien in de leeftijdsgroepen van 6 tot en met 19 jaar. Zware televisiekijkers kijken relatief het meest uitgesteld. In 2008 had slechts 7 procent van de huishoudens een decoder met programma-gemist diensten. In 2012 is dit percentage gestegen naar 34 procent.

Sociale bezigheid
Uitgesteld kijken (UGK) is een sociale bezigheid. Het percentage van samen kijken met andere gezinsleden is hoger voor uitgesteld kijken (62%) dan voor het lineair kijken (55%). Steeds meer harddiskrecorders worden geïntegreerd in de settopbox: het bezit van settopboxen met harddiskrecorders in de Nederlandse huishoudens is gegroeid van 8 procent in 2009 naar 18 procent in 2012. Het bezit van dvd-recorders zonder harddisk is gelijk gebleven: 15% van de Nederlandse huishoudens was in het bezit van een dergelijk apparaat in 2012.

Toenemend belang
Bas de Vos, directeur SKO: "Het aandeel van UGK in de kijkcijfers neemt toe en daarmee ook het belang van UGK in onze metingen. Steeds meer huishoudens beschikken over een harddiskrecorder waarmee uitgesteld wordt gekeken. Wij zien ook dat content als Programma Gemist steeds sneller beschikbaar is via on demand services van de digitale settop box. Dat stimuleert uitgesteld kijken." Onder uitgesteld kijken rekent het SKO tv-kijken op de dag van uitzending en tot en met zes dagen na de uitzenddag.

Bron: adformatie

_    _     ______   _    _     ______     _____     ___