Omroepen protesteren in oktober

maandag 12 augustus 2013 / Redactie / geen reacties

De publieke omroepen gaan op 9 oktober in Den Haag actievoeren tegen de geplande bezuinigingen van het kabinet. Aan de protestactie doen niet alleen de landelijke zenders mee, maar ook de regionale en lokale omroepen. De publieke omroepen moesten al 200 miljoen euro inleveren; het huidige kabinet heeft besloten om daar per 2017 nog eens 100 miljoen bovenop te doen.

Op
"Het is een tube tandpasta, we zijn leeg. Het is op. Er is geen geld meer," zegt Jan Slagter van omroep Max. Volgens hem zullen de kijkers de gevolgen zeker merken. Op 9 oktober zullen er volgens Slagter 100 bussen met demonstranten naar het Malieveld in Den Haag gaan. Ook moet er een petitie worden aangeboden.

Peter van den Bunder, bestuurder Zelfstandigen en Media bij FNV KIEM: "We ondersteunen de acties en helpen graag mee om de publieke omroep te redden van marginalisering en het werkzame talent in alle functies dat nodig is voor innovatieve televisie, radio en internet te behouden. Echter, laat de acties niet alleen vanuit de omroepen plaatsvinden. Ook ondersteunende werknemers en freelancers roepen we op om zich te laten horen."

Tien omroeporganisaties
Door de bezuinigingen zullen er in 2016 nog maar tien omroeporganisaties zijn, de helft van het huidige aantal. Programma's als Strictly Come Dancing (AVRO), De Pelgrimscode (EO) en Labyrint (NTR/VPRO) verdwijnen van de buis. Ook de lokale omroepen voelen de gevolgen van de bezuinigingen. Gemeenten beknibbelen op de afdracht. Daardoor zit één op de drie lokale omroepen in zwaar weer, concludeerde het Commissariaat voor de Media eerder deze week. Volgens de vereniging van lokale omroepen gaat het zelfs om twee derde

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015