NDC neemt noodlijdend Friesch Dagblad over

dinsdag 02 juli 2013 / Redactie / geen reacties

Het Friesch Dagblad wordt met onmiddellijke ingang overgenomen door de NDC Mediagroep, eigenaar van de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden. Dat is gisteren, maandag 2 juli meegedeeld aan het personeel van de kranten. Het Friesch Dagblad was door een sterke terugval van de advertentie-inkomsten in acute financiële nood geraakt. De exploitatie van de christelijke krant wordt overgenomen door NDC.

De zelfstandigheid van de titel Friesch Dagblad, hoewel kleiner een directe concurrent van de Leeuwarder Courant, wordt gegarandeerd. De krant houdt een eigen hoofdredacteur en de titel blijft eigendom van de Vereniging Friesch Dagblad. De actie die het Friesch Dagblad begon onder lezers om financiële steun te krijgen, wordt gewoon doorgezet.

Reorganisatie bij NDC
NDC mediagroep heeft eind juni 250 medewerkers de wacht aangezegd, omdat de uitgeverij zelf ook in zwaar weer zit. Het Friesch Dagblad stond op de rand van een faillissement en kon niet langer zelfstandig blijven voortbestaan. De krant, die momenteel vijftienduizend abonnees heeft, wordt gedrukt door NDC mediagroep. Als het Friesch Dagblad failliet zou gaan, dan zou dat ook voor de uitgeverij negatieve gevolgen hebben.

FNV KIEM-bestuurder Anne Jan de Graaf heeft vandaag weer een gesprek met NDC. Een eerste reactie van De Graaf over de overname van het Friesch Dagblad: “Mijn prioriteit ligt bij het behoud van voldoende arbeidsplaatsen, als de overname van het Friesch Dagblad behoud van werkgelegenheid in onze regio betekent, dan staan we hier uiteraard niet negatief tegenover. Het klinkt ook wel logisch, anders had dat nog meer verlies van arbeidsplaatsen bij NDC gekost. Uiteraard zullen wij nu ook in gesprek gaan met de directie voor onze leden bij het Friesch Dagblad.”

De leden van FNV KIEM bij NDC worden vandaag in de loop van de middag per mail nader geïnformeerd.

_    _     ______    ______    _____    ______      ___
| \  / ||  /_   _//  /_   _//  |  ___|| |      \\   / _ \\