Voer omroepbijdrage opnieuw in

vrijdag 31 mei 2013 / Redactie / geen reacties

Deze week meldde de Telegraaf dat de Partij van de Arbeid steun zoekt bij de oppositiepartijen voor een plan voor het invoeren van een tv-taks. Dit om de pijn van de 100 miljoen euro aan bezuinigingen bij de Publieke Omroep te verzachten. De PvdA ontkende daarna bezig te zijn met dit plan.

Tv-taks is wat FNV KIEM betreft een stap in de goede richting, maar niet alleen voor het afwenden van de bezuinigingen. “Het is belangrijk voor de samenleving dat de Publieke Omroep een onafhankelijke financiële positie heeft”, vindt FNV KIEM-bestuurder Martin Kothman.

Herinvoeren omroepbijdrage
“FNV KIEM is daarom groot voorstander van het herinvoeren van de omroepbijdrage. Daarmee wordt een onafhankelijke financieringsstroom van de samenleving naar de Publieke Omroep in stand gehouden. Dat werkt ook goed in Duitsland en Engeland.”

Speelbal
“De huidige financiering uit belastingopbrengsten leidt ertoe dat de Publieke Omroep steeds maar weer speelbal is en blijft van verschillende politieke coalities”, benadrukt Kothman.  “Een onafhankelijk en kwalitatief goede publieke omroep is essentieel voor de samenleving. Daar moet je geen politiek mee bedrijven. Uiteraard moet de publieke omroep zelf ook onderdeel zijn van de samenleving. De breedte van de programmering op identiteit en inhoud maakt dat nu ook mogelijk. Waar het gaat om het bewaken van de onafhankelijkheid en de kwaliteit zie ik parallellen met de productie van kunst.”

Onafhankelijk adviesorgaan
Kothman: “Kunstproductie moet onafhankelijk van de overheid worden beoordeeld op zijn artistieke kwaliteit. Een onafhankelijk adviesorgaan van de overheid zoals de Raad voor Cultuur, die overigens ook over de omroep/mediaproductie advies uitbrengt, kan wellicht in een gewijzigde samenstelling borg staan voor een kwaliteitsadvies en - zij het op afstand - ook een mening hebben over de efficiëntie en duurzaamheid van de organisatie en productieprocessen.”

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015

Bij de meeste omroepen zijn reorganisaties en/of fusies aangekondigd als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en Rutte II. De totale bezuiniging op de publieke omroep van 250 miljoen kost 1000 arbeidsplaatsen. Daarnaast bezuinigt de overheid vanaf 2015 nog eens tweehonderd miljoen euro op de publieke omroep. Lees verder

______   __   __    _  __     ___      _  __     ___