FNV KIEM “vecht voor elke ontslagene” bij NDC

woensdag 22 mei 2013 / Redactie / geen reacties

FNV KIEM zet in op stevige afspraken met de directie van uitgeverij NDC Mediagroep over hoe de door de aankomende ontslaggolf getroffen medewerkers weer aan werk te helpen. NDC, uitgever van onder andere het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant, licht het personeel vandaag in over het besluit 250 van de 750 arbeidsplaatsen te gaan schrappen.

Persoonlijke benadering
“Morgen zitten we met de directie om tafel. Onze agenda is glashelder: vechten voor de perspectieven van iedere ontslagene”, zo zegt bestuurder Anne Jan de Graaf. “En we gaan het pessimisme daarover te lijf met een persoonlijke, individuele benadering.” Samen met AOB Compaz ontwikkelde FNV KIEM daartoe een persoonlijke arbeidsmarktanalyse, die per werknemer de arbeidsperspectieven in vroeg stadium in kaart brengt, om vervolgens een persoonlijk plan op te stellen en de benodigde opleidingen en cursussen aan te bieden.

Toekomst zien
“De kans van slagen bij zo’n individuele aanpak is veel groter dan bij collectieve outplacementprocessen.  Het vraagt natuurlijk wel een grote betrokkenheid van directie en vakbond. En betrokken medewerkers moeten bereid zijn om de knop om te zetten. Om een toekomst te leren zien buiten het drukkersvak of de journalistiek. Dat is ook wat ik zeg tegen iedere medewerker die ik spreek: je zal versteld staan wat voor kansen je op de arbeidsmarkt blijkt te hebben als we samen die persoonlijke analyse doorlopen.”

Gehalveerd
De nu aangekondigde reorganisatie is de derde afslanking waar NDC-personeel  in 3 jaar tijd mee te maken krijgt. Tegenvallende advertentie-inkomsten en dalende oplagen vormen de oorzaak. Na de nu aangekondigde ontslaggolf is het personeelsbestand van NDC vergeleken met drie jaar geleden gehalveerd.

_  __     ___     __   _    __   __   _    _      ___
 | |/ //   / _ \\  | || | ||  \ \\/ // | |  | ||   / _ \\