Ondernemerskamer: fusiebesluit NCRV ‘niet deugdelijk’

dinsdag 14 mei 2013 / Redactie / geen reacties

De Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam heeft de NCRV op de vingers getikt over de wijze waarop de omroep besloten heeft te gaan fuseren met de KRO. De NCRV heeft de medezeggenschapsrechten van de ondernemingsraad niet serieus genoeg genomen.

Niet deugdelijk
De rechter oordeelde dat het besluit van de NCRV niet “van een deugdelijke motivering is voorzien”. Ten tijde van het besluit is er onvoldoende inzicht is gegeven in de financiële onderbouwing voor de bezuiniging en de gevolgen daarvan voor het personeel.

Tijdig en volledig
Bestuurder Martin Kothman van FNV KIEM kan zich vinden in de uitspraak van de Ondernemerskamer: “Terecht dat men tot deze uitspraak is gekomen. Het tijdig en volledig aanleveren van de juiste informatie is dè achilleshiel van de medezeggenschap. Omroepen blijken steeds maar weer terughoudend in het verschaffen van informatie in plaats van transparant te zijn. Daarmee  organiseren ze hun eigen weerstand. Hopelijk verloopt dat van nu af beter.”

Constructief
De ondernemingsraad van de NCRV stapte in februari naar rechter, omdat men vond dat een goed oordeel over de toekomst van de omroep pas gevormd kan worden als er een duidelijker beeld is van de fusieplannen. Gevolg van de uitspraak is dat het NCRV-bestuur het fusiebesluit heeft moeten intrekken. Ondernemingsraad en bestuurder zijn vervolgens in gesprek gegaan, wat heeft geleid tot aanvullende informatie en een nieuwe adviesaanvraag. Het fusieproces heeft nauwelijks vertraging opgelopen door de constructieve opstelling van beide partijen, meldt de NCRV in een persverklaring.

__    __     ___     __   _     ______    ______     ___
\ \\ / //   / _ \\  | || | ||  /_   _//  /_____//   / _ \\