Omroepbezuinigingen ‘paard achter de wagen’

woensdag 17 april 2013 / Redactie / geen reacties

Hoewel het onzeker is dat er in de Eerste Kamer een meerderheid is voor de nieuwe bezuinigingen van 100 miljoen euro op de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil staatssecretaris Sander Dekker vasthouden aan die extra bezuiniging.

‘Ik ben bereid met alle partijen te praten over de invulling van de bezuiniging van 100 miljoen euro, maar niet met partijen die de bezuiniging van 100 miljoen van tafel willen.’

Talent
FNV KIEM is fel gekant tegen die extra 100 miljoen. “De staatssecretaris spant het paard achter de wagen”, zegt bestuurder Martin Kothman. “Om creatieve organisaties als omroepen in leven te houden heb je talent nodig. En die talenten moeten nou juist ook afvloeien als gevolg van die veel te forse bezuiniging.”

Omroepbijdrage
Om de omroepen in staat te stellen zelf inkomsten te genereren pleit FNV KIEM voor herinvoeren van de omroepbijdrage. “Dat is een beter alternatief. Zeker als de burger dan ook zelf kan bepalen of hij wel of niet naar de programma's van de publieke omroep kijkt en dus ook bereid zou moeten zijn om daar voor te betalen. Daar is nog ruimte want vergeet niet dat de Nederlandse publieke omroep per inwoner tot de allergoedkoopsten van Europa behoort.”

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015

Bij de meeste omroepen zijn reorganisaties en/of fusies aangekondigd als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en Rutte II. De totale bezuiniging op de publieke omroep van 250 miljoen kost 1000 arbeidsplaatsen. Daarnaast bezuinigt de overheid vanaf 2015 nog eens tweehonderd miljoen euro op de publieke omroep. Lees verder

_____       ___      _____    _    _    _    _    _    _