Cinecrowd haalt half miljoen op in twee jaar

woensdag 13 maart 2013 / Redactie / geen reacties

Sinds 2011 haalde CineCrowd, het Nederlandse crowdfunding-platform voor film, bijna 500 duizend euro op. Daarmee zijn ruim zestig projecten gefinancierd. CineCrowd wil over twee jaar hét professionele film crowdfunding-platform van Europa zijn.

De verwachtingen waren aanvankelijk niet bijzonder hoog gespannen, vertelt oprichter en directeur Roel van de Weijer aan de Filmkrant. 'We hoopten vijf films te financieren in het eerste jaar. Dat werden er zestien. Daarna zagen we een verdubbeling per jaar, zowel wat betreft donaties als aantal projecten. We zitten nu op twee projecten per week. Dit jaar mikken we op 400 tot 500 duizend euro voor honderd gefinancierde projecten.'

Het publiek wordt verleid tot doneren met 'rewards', zoals diners met de regisseur, speciale editie dvd-boxen, toegang tot de première of naamsvermelding op de aftiteling. Het streefbedrag wordt bepaald door de indiener van het project. Komt het streefbedrag binnen dan gaat tien procent van de opbrengst naar CineCrowd. Lukt dat niet, dan worden de donaties teruggestort.

Opmerkelijk is het hoge slagingspercentage van de CineCrowd-projecten: ruim tachtig procent. Dat is twee keer zoveel als bij bijvoorbeeld Kickstarter, de belangrijkste Amerikaanse crowdfunding-site. Het hoogste bedrag tot nu toe bijeengebracht is 21 duizend euro voor een Eddy Terstall-productie. Om voor CineCrowd in aanmerking te komen moet een project afkomstig zijn van een professioneel filmmaker. Maar ook laatstejaars studenten zijn welkom. CineCrowd heeft een samenwerkingsverband met de HKU, de Filmacademie en de Willem de Kooning Academie.

Bron: http://www.filmkrant.nl/

_____     ______              _____   __    __    ______