Hagoort wil weer kijk- en luistergeld

dinsdag 13 april 2010 / Redactie / geen reacties

Bestuursvoorzitter van de NPO Henk Hagoort wil een herinvoering van het kijk- en luistergeld. Dat houdt de politiek meer op afstand, zegt de omroepbaas in het eerste nummer van het nieuwe mediatijdschrift Inside TV. ‘Zo krijgt de publieke omroep zijn geld direct van de burger en zijn we niet langer de speelbal van de politiek.’

Afhankelijke positie NPO
Volgens Hagoort leeft de NPO sinds afschaffing van het kijk- en luistergeld in 2000 permanent op een tijdbom. ‘Elk jaar weer moeten we met de minister onderhandelen, om pas laat in de herfst te ontdekken wat het budget voor het volgende jaar zal zijn. Dat is wurgend.’ Ook zit de NPO in een afhankelijke positie omdat veel mensen in de top van de omroep door de politiek worden benoemd, aldus Hagoort.

Geen commercie publieke omroep
Bij herinvoering van het kijk- en luistergeld is de NPO voor langere tijd zeker van stabiele inkomsten. Hagoort belooft dat de publieke omroep zich ver van de commercie blijft houden en dat diensten als Uitzending Gemist gratis blijven. Volgens de NPO-baas is er bij de publieke omroep nog maar weinig te bezuinigen, zoals enkele politieke partijen bepleiten.

Bron: ANP/Inside TV/Adformatie Online

_    _    _    _     _  _      ___     _    _      ___