Kamer stemt in met redden Metropole Orkest

vrijdag 21 december 2012 / Redactie / geen reacties

De Tweede Kamer heeft 20 december ingestemd met het redden van Het Metropole Orkest. Alleen de PVV stemde tegen het voorstel van VVD en PvdA. Door het besluit kan het gezelschap in elk geval tot 2017 blijven doorspelen.

Maandag leek het er nog op dat het doek was gevallen voor het Metropole. De subsidie van het Rijk zou worden ingetrokken en extra geld kon niet meer worden gevonden, stelden staatssecretaris Sander Dekker van Media en minister Jet Bussemaker van Cultuur. Oppositiepartijen als SP, D66 en CDA probeerden nog beweging in de zaak te krijgen, maar dat lukte niet.

Toch nog geld
Dinsdag bleek ineens dat de coalitie van VVD en PvdA toch nog geld had gevonden om het orkest in stand te houden. PvdA-Kamerlid Martijn van Dam stelde voor uit de begroting van media 3,5 miljoen beschikbaar te stellen en eenzelfde bedrag uit de begroting van cultuur. Op die manier zou het Metropole Orkest de 16 miljoen euro krijgen die het nodig heeft om tot 2017 te overleven.

Dekker en Bussemaker waren niet blij met het voorstel van de coalitiepartijen, omdat het redden van het gezelschap volgens hen ten koste gaat van de publieke omroep en op termijn mogelijk van een ander orkest. Bovendien vrezen ze dat er later weer geld bij zal moeten.

Het Metropole Orkest bestaat al 67 jaar en speelt vooral jazz, pop en wereldmuziek. Het begeleidde nationale en internationale popartiesten en vergaarde in de loop der tijd een flink aantal prijzen, zoals een Oscar.

Bron: nu.nl

__    __    ______   __   _     ______   _    _     _____