Nieuw kabinet legt bijl aan wortel publieke omroep

woensdag 31 oktober 2012 / Redactie / geen reacties

Kom in actie tegen nog meer bezuinigingen! Want na een bezuiniging van 200 miljoen Euro op de publieke omroep van Rutte I gaat de nieuwe coalitie van VVD en PvdA er nog een flinke schep bovenop gooien.

Er wordt namelijk nog eens 100 miljoen Euro extra bezuinigd op de publieke omroep. Deze extra “taakstelling” moet worden gerealiseerd door eigen inkomsten van de publieke omroep te vergroten en door onnodige kosten aan ledenwerving te voorkomen. De koppeling tussen ledenaantallen en budgetten van de omroepen wordt daarvoor los gelaten en vervangen door een licentiesysteem.

Nóg meer banen verloren
“Daar waar de bezuiniging van 200 miljoen op de landelijke publieke omroepen nog niet eens is uitgewoed -en waarschijnlijk een direct en indirect banenverlies van 1000 tot 1500 fte’s gaat opleveren- vrezen we nu dat met de nieuwe bezuiniging nog meer banen verloren gaan,” zegt FNV KIEM bestuurder Martin Kothman.

Inkomsten kleiner
De door het kabinet in wording aangegeven dekking van de nieuw bezuiniging van 100 miljoen lijkt ogenschijnlijk gedekt te worden door maatregelen die geen werkgelegenheid kosten. Maar de mogelijkheden om eigen inkomsten te verwerven voor de omroepen zijn volgens Kothman relatief gering: “De reclame-inkomsten en de inkomsten uit programmabladen en verenigingsgelden staan onder druk. De ledenaantallen lopen terug en juist de koppeling tussen budget en leden moet worden losgelaten. Daarom vrezen we, dat als die taakstelling niet banenneutraal wordt gerealiseerd, extra banen verloren zullen gaan.”

Programmering onder druk
Uiteindelijk zal daarmee ook de programmering op radio, televisie en internet nog verder onder druk komen te staan, want ook de vorige bezuiniging had al invloed op de programma’s. “Daarmee komt direct de kwaliteit van de publieke omroep in het geding. Dit willen we als FNV KIEM niet laten gebeuren. We roepen daarom dan ook onze leden op, en ook de omroepmedewerkers die nog nog geen lid zijn, zich bij ons aan te melden om samen de strijd aan te gaan. We moeten op elke mogelijke manier voorkomen dat de politiek hiermee definitief de bijl aan de wortel van onze kwalitatief hoogwaardige publieke omroep legt.”

Eerdere maatregelen
Dat de kwaliteit van de publieke omroep nu al wordt aangetast, wordt duidelijk uit de maatregelen van het vorige kabinet. Het Muziekcentrum van de Omroep wordt meer dan gehalveerd, waardoor de levende muziek om radio en televisie van eigen bodem wordt beperkt. De Radio Kamerfilharmonie verdwijnt en het Metropole Orkest wordt een uiterst onzekere zelfstandige toekomst ingejaagd. Het Groot Omroep Koor wordt in omvang verkleind en het vlaggenschip van het MCO -het Radio Filharmonisch Orkest- moet met minimale middelen en bezetting door. Daarnaast is Radio Nederland Wereldomroep, het visitekaartje van handelsnatie Nederland, al praktisch wegbezuinigd. Daar zijn vele banen zijn verloren gegaan.

In actie!
Tenslotte zullen de aanstaande fusies van de omroepen in 2013 banen gaan kosten. Het werk zal daarbij worden uitbesteed tegen waarschijnlijk slechtere arbeidsvoorwaarden. Ook is duidelijk, dat de samenwerking en integratie van taken van de regionale en landelijke publieke omroep een besparing op moeten gaan leveren. In deze besparing zullen ook haast onvermijdelijk banen gaan verdwijnen. “Daarom zou het ook goed zijn dat de collega’s in de regio en de collega’s van de landelijke publieke omroepen de handen ineenslaan en in actie komen tegen deze nieuwe bezuinigingen,” besluit Kothman.

Meld je aan via: secretariaat-cbb@fnv-kiem.nl

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015

Bij de meeste omroepen zijn reorganisaties en/of fusies aangekondigd als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en Rutte II. De totale bezuiniging op de publieke omroep van 250 miljoen kost 1000 arbeidsplaatsen. Daarnaast bezuinigt de overheid vanaf 2015 nog eens tweehonderd miljoen euro op de publieke omroep. Lees verder