Vakbonden teleurgesteld in houding werkgevers boeken- en tijdschriftenuitgevers

maandag 29 oktober 2012 / Redactie / geen reacties

Vanmorgen is het overleg voor een nieuwe cao bij de boeken- en tijdschriften uitgeverijen zonder resultaat geëindigd. Werkgevers houden vast aan het standpunt dat vanwege de slechte bedrijfseconomische ontwikkelingen er geen enkele ruimte is voor een loonsverhoging.

Niet acceptabel
Vakbonden zijn van mening dat werknemers in deze branche het al jarenlang moeten doen met geringe loonsverhogingen. Een verlenging van de cao zonder enige aanpassing is dan voor de vakbonden niet acceptabel. Op dit moment is er sprake van een inflatie van 2,5%  en deze prijsstijgingen worden niet gecompenseerd door cao-verhogingen.

Patstelling
Om toch een beweging te maken hebben vakbonden voorgesteld alleen te komen tot een eenmalige verhoging van 1% voor een periode van 8 maanden (1 juli 2012 tot 1 maart 2013). Hiermee wordt recht gedaan aan de positie waar werkgevers in de bedrijfstak verkeren.

Werkgevers zijn echter op dit moment niet te vermurwen en zijn van mening dat tot de periode van afsluiting van een raam-cao (1 maart 2013) voor de gehele branche er geen wijzigingen in de bestaande cao’s kunnen worden afgesproken. Vakbonden vinden deze opstelling onacceptabel. Er zal nu in overleg getreden worden met de achterban om te overleggen hoe deze patstelling kan worden doorbroken.

___     _____      ______   __   _      ___
    ___     / _ \\  |  __ \\   /_   _// | || | ||   / _ \\