FNV KIEM start campagne 3.0 in de uitgeverijbranche

maandag 17 september 2012 / Redactie / geen reacties

FNV KIEM start een multimediale campagne, gericht op de uitgeverijbranche.  Doel is om breder met het uitgeverijpersoneel in contact te komen over hun zorgen en belangen en hen op de hoogte te brengen over de voordelen van het vakbondslidmaatschap.

Daartoe ontwikkelde de vakbond een “optimale mix” van nieuwe digitale middelen als viral video’s en sociale netwerken en vertrouwde middelen als  nieuwsbrieven en website. “We willen dichterbij de werknemers komen, door inzet van moderne media, maar zonder de traditionele achterban over te slaan”, aldus bestuurder Anne Jan de Graaf van FNV KIEM. “Campagnevoeren 3.0 dus eigenlijk: een optelsom van  1.0 en 2.0.”

Onder druk
De werkgelegenheid in de uitgeverijenbranche – zowel boeken-, tijdschriften- als krantenuitgevers -  staat de laatste jaren onder druk. “Mensen verliezen hun baan, blijven in tijdelijke contracten hangen of mogen als noodgedwongen zzp’er tegen bodemtarief opdrachten doen. En daarnaast gaan de businessmodellen van uitgeverijen op zijn kop. Van print naar digitaal en vervolgens weer terug naar print. Wij willen scherper zien en horen wat er aan de hand is en tegelijk de professionals in de branche vertellen dat ze aan ons een bondgenoot kunnen hebben. Zie daar de twee belangrijkste redenen om deze campagne te starten”, zo licht De Graaf toe.

Webcasts
Vandaag start een estafette van webcasts, waarin reporter  Benten Wijnen, uitgeverijen binnenvalt om met werknemers te praten over wat hun bezighoudt. De geïnterviewde kiest vervolgens zelf het volgende uitgeverijbedrijf dat Benten gaat bezoeken. Alle filmpjes zullen te zien zijn op de campagnesite http://www.groeigeefhetdoor.nl/. De Graaf: “Dat helpt om meningen en ervaringen te verzamelen waarmee we met de achterban verder in gesprek gaan via Facebook, Twitter en LinkedIn. Maar we geven ook feitelijke informatie, over pensioenen, AOW-gat, vitaliteitsregeling en noem maar op, via een gerichte nieuwsbrief voor de uitgeverijbranche. Natuurlijk willen we laten zien waar onze expertise en slagkracht zit, maar we willen ook prikkelen en motiveren. Daarom heeft de campagne de positieve slogan “Groei geef het door” meegekregen'.

De campagne loopt in principe tot 2014. “In twee jaar tijd willen we bij uitgeverij-medewerkers het besef kweken dat ze er in deze economisch zware tijden niet alleen voor hoeven te staan. Als vakbond van de creatieve sector staan we voor ze klaar. Daar zijn we immers voor opgericht.”

______     ___       _____     ___     ______      ___
 /_____//   / _ \\    / ___//   / _ \\  |      \\   / _ \\