Werkgevers uitgeverijen nog niet bereid tot compenseren duurder levensonderhoud

donderdag 06 september 2012 / Redactie / geen reacties

De werkgevers zijn nog niet bereid om het salarisniveau in de uitgeverijensector enigszins aan te passen aan het duurdere levensonderhoud.

In een eerste overleg tussen FNV KIEM en de werkgevers over een cao Boeken- en Tijdschriftuitgeverijen voor de tweede helft van 2012 werd een salarisverhoging van 1% afgewezen. Bestuurder Anne Jan de Graaf van FNV KIEM: “Het argument van de werkgevers is dat van de economisch moeilijke tijden. Ze vergeten alleen even dat dat net zo geldt voor de werknemers. De duurdere boodschappen moeten toch ook gewoon betaald worden.”

Inflatiecorrectie
Van werkgeverszijde werd daarentegen geopperd dat ook de werknemers vanwege de economische situatie niet op een inflatiecorrectie zitten te wachten. De Graaf: “Die signalen hebben wij tot  dusver niet gekregen, maar we zullen het onze achterban nog eens vragen. Dan kunnen we het met zekerheid terugleggen.” De sociale partners hebben afgesproken om eind oktober opnieuw om tafel te gaan voor deze nieuwe cao.

Gezamenlijke cao
De korte looptijd van de nieuwe cao, tot eind 2012, heeft te maken met de wens van onderhandelaars om vanaf 2013 de diverse cao’s in de uitgeversbranche samen te voegen. Nu zijn er nog zes cao’s van toepassing op de branche: vier voor journalistieke en twee voor de overige werknemers. De sociale partners willen daarvoor in de plaats één brede, gezamenlijke cao voor de gehele branche.

______   __   __    _____    __   __              ______
 /_   _//  \ \\/ //  /  ___||  \ \\/ //   ____     /_   _//