NPO wil Spreek'buis opheffen

zaterdag 25 augustus 2012 / Redactie / geen reacties

De Raad van Bestuur van de NPO heeft besloten de uitgave van Spreek’buis te beëindigen.

De NPO moet 25 miljoen euro bezuinigen, voor het blad is geen financiële ruimte meer. Het is nog niet bekend wanneer het laatste nummer van Spreek’buis verschijnt, omdat het om een voorgenomen besluit van de Raad van Bestuur gaat waarover de ondernemingsraad van de NPO nog moet adviseren.

Vakblad voor omroepmedewerkers
Spreek’buis ontstond in 1946, aanvankelijk onder de titel De Omroeper, als blad van de vroegere OSO, de Omroep Sport en Ontspanningsvereniging. Van een verenigingsorgaan met clubnieuws ontwikkelde het zich in de loop der jaren steeds meer in de richting van vakblad van en voor omroepmedewerkers. Spreek’buis verwierf daarmee een unieke positie als omroepbreed platform voor meningsvorming en –uiting voor mediaprofessionals.

Spreekbuis

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015

Bij de meeste omroepen zijn reorganisaties en/of fusies aangekondigd als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en Rutte II. De totale bezuiniging op de publieke omroep van 250 miljoen kost 1000 arbeidsplaatsen. Daarnaast bezuinigt de overheid vanaf 2015 nog eens tweehonderd miljoen euro op de publieke omroep. Lees verder