Leden Sanoma Media stemmen unaniem in met sociaal plan

maandag 02 juli 2012 / Redactie / geen reacties

Meer flexibiliteit, meer gericht op het opbouwen van nieuw perspectief en ook financieel nog eens veel gunstiger.

Modernisering
Het nieuwe sociaal plan dat FNV KIEM overeengekomen is met de directie van Sanoma Media is een “stevige modernisering” van het bestaande Sociaal Beleidskader, zo zegt FNV KIEM bestuurder Anne Jan de Graaf.

Keuzemogelijkheid
Volgens De Graaf was het huidige Sociaal beleidskader echt uit de tijd geraakt: “Voor personeel dat boventallig raakte was er maar één route: afhankelijk van leeftijd een dienstjaren kreeg je een aantal maandsalarissen mee, en dat was het dan wel. Een kwart van de mensen die met ontslag ging, kwam daardoor uiteindelijk in de WW terecht. Het sociaal plan dat we nu met elkaar afgesproken hebben is veel meer van deze tijd. Het gaat uit van mensen die zelf willen kiezen en daarbij advies willen. Om in zo kort mogelijke tijd weer nieuw een nieuw perspectief te hebben.”

Afgesproken is dat alle medewerkers die boventallig worden een arbeidsmarktanalyse krijgen. Vervolgens kunnen ze kiezen voor een ontslagvergoeding volgens de “ oude’” kantonrechtersformule, met factor 0,8, of ze krijgen begeleiding van werk-naar-werk aangeboden, via mobiliteitscentrum C3. Ze blijven dan nog een aantal maanden in dienst en krijgen daarna ook een ontslagvergoeding volgens dezelfde kantonrechtersformule, met factor 0,75.

Perspectief
“Vooral de laatste keuze stimuleert mensen echt om te bekijken waar hun ambities en kwaliteiten liggen, om vervolgens de stap ook te kunnen maken. Ik ben er van overtuigd dat we mensen daarmee veel beter perspectief bieden” , aldus De Graaf. “En, niet onbelangrijk: ongeacht je leeftijd en dienstjaren is de nieuwe regeling ook financieel veel gunstiger dan de oude!”

Het nieuwe sociaal plan van Nederlands grootste producent van tijdschriften, websites en TV-zenders is unaniem goedgekeurd door de leden is gaat in per 1 juli.

_    _    __   __   _____       ___      _____      ___
| |  | ||  \ \\/ // |  __ \\    / _ \\   |__  //    / _ \\