Leden stemmen in met nieuwe cao dagbladuitgeverijen

donderdag 24 mei 2012 / Redactie / 3 reacties

De leden van FNV KIEM hebben met grote meerderheid ingestemd met de nieuwe cao Dagbladuitgeverijen. Maar liefst 94% van de deelnemende leden ging akkoord met het begin mei tussen werkgevers en werknemers bereikte principeakkoord.

Brede steun leden
Bestuurder Anne Jan de Graaf, onderhandelaar namens FNV KIEM, is blij met de brede steun onder de leden. “We hebben kennelijk de goede inschatting gemaakt om door te onderhandelen tot dit resultaat. Dat was niet gemakkelijk. Gelukkig weten onze leden het te waarderen.”

Koopkrachtbehoud
De nieuwe cao voorziet in koopkrachtbehoud: werknemers in de sector krijgen er dit jaar nog 3,5 % bij. De 3,5 % loonsverhoging is opgebouwd uit verschillende deelafspraken. De werknemers in de sector krijgen per 1 juli structureel een loonsverhoging van 1% en een verlaging van het werknemersdeel van de VUT-premie met eveneens 1%. Bovendien wordt de vervallen spaarloonregeling gebruikt voor een jaarlijkse eindejaarsuitkering van 1%. Tot slot krijgen de werknemers in najaar 2012 een eenmalige uitkering van circa 0,5%, als teruggave van de verzekeringspremie van de vervallen regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA).

Onder de cao Dagbladuitgeverijen vallen de ruim 4000 administratieve werknemers van de dagbladuitgeverijen in Nederland. De nieuwe cao heeft een looptijd van 1 januari tot en met 31 december 2012.

• Uitgeverijen

dinsdag 01 mei 2012

Of je nu bij een uitgeverij voor boeken, kranten of tijdschriften werkt, je hebt te maken met de economische dynamiek. Hoe ga jij daar mee om? Je hebt je ervaring, je vakmanschap, maar je hebt ook een vakbond die steun in de rug verleent. FNV KIEM houdt jouw belang in beeld. Technische vernieuwingen, de constante druk om efficient te werken en reor… Lees verder

• woensdag 18 juli 2012 / Klaassens

Met bovenstaande schrijver Elbert van Putten gedeeltelijk eens. Trouwens waar kan ik de nieuwe cao downloaden is moelijk te vinden op de site van FNV Kiem!!!!

• dinsdag 17 juli 2012 / Henk Nijmanting

En hoe zit het met de Vutters? Daarover lees ik niets.

• vrijdag 01 juni 2012 / Elbert van Putten

1% verlaging van de VUT premie terwijl de VUT is afgeschaft en je 1 jaar langer moet werken is een sigaar uit eigen doos.
    3,5% lijkt veel maar de 1% vanwege het wegvallen van de spaarloon regeling is een verworven recht, want voor de spaarloonregeling kende de grafische sector al de spaarloonregeling die verviel bij de huidige vervallen spaarloon regeling. Voor de spaarloon regeling hebben we 10 jaar geleden een loonsverhoging van 1% ingeleverd, dus ook dit is een sigaar uit eigen doos.

Waar blijft de compensatie voor de premie ziekenfonds en de eigen bijdrage ziektekosten? En waarom doet de vakbond niets tegen de afschaffing belastingvrije vergoeding reiskosten. De overheid rekent zo 2 maal belasting op het openbaar vervoer. De eerste keer als je een kaartje koopt (21% BTW) en daarna nog een keer als je van je werkgever dat kaartje vergoed krijgt.

Ik bespaar € 18,- met het beëindigen van mijn lidmaatschap bij deze vakbond. Slechts een druppel op de gloeiende plaat die alsmaar heter wordt met deze 'bezuinigingen' van dit demissionair cabinet.

__    __   _    _   __    __   __   __    ____     __   __
\ \\ / // | || | || \ \\ / //  \ \\/ //  |  _ \\   \ \\/ //