Blog: Perikelen rondom cao Bioscopen

donderdag 19 april 2012 / Redactie / 4 reacties

Eind 2011 liep de cao Bioscopen af. De werkgevers hebben de cao ook formeel opgezegd. In december heb ik de leden geraadpleegd over onze voorstellen voor een nieuwe cao en op 23 december stond het eerste cao-overleg gepland.

Downloadverbod
Vlak daarvoor ontving ik van de werkgeversorganisatie een mail dat zij niet over de cao wilden praten omdat FNV KIEM in oktober en november actie heeft gevoerd tegen het voorgestelde downloadverbod van staatssecretaris Teeven. Die acties voerde KIEM samen met de consumentenbond en de Ntb. Wij stonden daarin niet alleen want ook een meerderheid van de Tweede Kamer is tegen dat voorstel om downloaden strafbaar te maken.

Bioscopen doen het goed
Ik was wel een beetje verbaasd over het plotseling afzeggen van het cao-overleg, want in de maanden daarvoor heb ik regelmatig overleg gevoerd met de werkgeversorganisatie om tot een standaard sociaal plan voor de operateurs in de sector te komen. Tijdens al die gesprekken is er met geen woord gerept over onze acties tegen het downloadverbod. Ik had dus sterk het vermoeden dat de werkgevers dit als aanleiding gebruikten om onder een mooie loonsverhoging uit te komen. Immers, de bioscopen hebben in 2011 alle records gebroken: meer mensen dan ooit gingen naar de bioscoop om van een film te genieten.

FNV KIEM aan de kant van makers
Na een uitwisseling van standpunten per brief die de patstelling niet kon oplossen, besloot ik eens gewoon te gaan praten over wat er nu aan de hand is. Volgens de werkgeversorganisatie loopt de filmindustrie veel geld mis door het illegaal downloaden en komt het maken van nieuwe films daardoor in gevaar. En dat is op termijn slecht voor de bioscopen. FNV KIEM is een bond die aan de kant van de makers staat, en wij erkennen dit probleem volledig. Daarom is het ook vreemd dat de  exploitanten boos zijn op FNV KIEM. Ook wij willen het probleem aanpakken. Het enige waarover wij van mening verschillen is de effectiviteit en de noodzaak van een downloadverbod.

Downloadverbod criminaliseert consumenten
FNV KIEM staat achter de handhaving door BREIN gericht op illegale websites en wij ondersteunen deze aanpak ook financieel uit de rechtengelden van onze achterban. In de visie van FNV KIEM voegt het downloadverbod daar echter niets aan toe maar opent het wel de weg naar het criminaliseren van consumenten en de mogelijkheid dat zij worden vervolgd als zij een film downloaden die uit illegale bron komt.

Zelf lijkt het mij veel logischer om de bron van de films die illegaal worden aangeboden, aan te pakken. Hoe komen die films op internet, wie levert ze aan die illegale sites en, belangrijker, wie beheert én verdient aan het grootscheeps aanbieden van aanbod. Ik vind het logischer om te zoeken in een kleine groep mensen die toegang heeft tot (de kopieën van) nieuwe films, dan alle consumenten in Nederland aan te pakken. Dat is ook de strategie van BREIN en BREIN heeft (en geeft dat zelf ook toe) het downloadverbod daarbij NIET nodig. BREIN heeft zeer onlangs, ook zonder downloadverbod, een rechtszaak gewonnen om the Pirate Bay te blokkeren.

Downloadverbod geen duurzaam effect
In Zweden bleek eerder al dat een downloadverbod geen duurzaam effect heeft. Bovendien: hoe denk je zo’n downloadverbod te handhaven? Krijgen we een internetpolitie die naast mij komt staan als ik ’s avonds achter mijn computer zit te surfen? Of worden onze internetactiviteiten bespioneerd door de AIVD? Dat is toch geen manier waarop wij in Nederland zaken regelen? Lijkt me meer iets voor de Chinese overheid …Los hiervan stel ik vast dat steeds meer mensen naar de bioscoop gaan om een film te kijken, ondanks al het aanbod via de kabel en het internet.

Terug naar de onderhandelingstafel
Wat mij betreft is het dus echt tijd dat de werkgevers ophouden met deze discussie en gewoon naar de onderhandelingstafel komen om over een nieuwe cao Bioscopen te praten. Want echt waar: FNV KIEM is voor het optreden tegen illegaal aanbod en het faciliteren van de toegang tot illegaal aanbod. Wij keuren het illegaal aanbieden van beschermd werk en het faciliteren daarvan expliciet af.

Tanja Magnée
Bestuurder FNV KIEM

• vrijdag 11 oktober 2013 / CAO-loze

En 2014 komt er al hard aan. CAO voor het bioscooppersoneel?? Zal mijn lidmaatschapsgeld voor 2013 maar eens terugvragen en mijn lidmaatschap opzeggen. Want mijn belangen behartigen dat doen jullie al jaren niet meer.

• dinsdag 25 december 2012 / CAO loze

En ondertussen alweer bijna 2013 en al zicht op een CAO?

• dinsdag 25 september 2012 / Tanja Magnée

Beste Leendert,
    Helemaal mee eens! Helaas zit er nog steeds geen schot in de zaak. Daarom ben ik net op dit moment bezig met een nieuwsbrief aan onze leden over het actietraject dat ik vorige week heb besproken met de leden van de vakgroep bioscopen.
    In eerste instantie willen we ondernemingsraden en personeelsvertegenwoordigingen vragen om op de volgende overlegvergadering aan de orde te stellen dat de onderhandelingen nu echt moeten beginnen.
    In tweede instantie denken we aan een handtekeningenactie, contracten checken en bezoeken aan bioscopen waarbij we werknemers informeren over de gevolgen van het uitblijven van een nieuwe cao, waaronder inderdaad het weer volledig gelden van de wet flexibiliteit en zekerheid.
    Uiteraard zorgen we ervoor dat onze activiteiten in de publiciteit komen om extra druk te zetten. En proberen we meer leden te krijgen zodat we meer onderhandelingskracht hebben.
    Fijn om te horen dat je het ook tijd voor acties vindt. Ik hoop je tijdens de acties te ontmoeten.

• maandag 24 september 2012 / Leendert Oostlander

Inmiddels zijn wij (bioscoopwerknemers) al ruim 9 maanden cao-loos.
    Zit er al schot in de zaak?
    Is de werkgeversorganisatie inmiddels al bereid om te onderhandelen?
    Kunnen onderhandelingen om zo iets kleins eenzijdig geblokkeerd worden?
    Is het dan geen tijd voor actie?
    Nu wij zonder cao zitten geldt de wet weer boven de oude cao neem ik aan?
    Dus een contract mag nu maximaal 3 keer verlengd worden, waarna die (eventueel stilzwijgende) laatste verlenging voor onbepaalde tijd geldt?
    Ik ben verbaasd over de kinderachtige houding van de werkgeversorganisatie...
    Ik hoor graag een reactie.
    Met vriendelijke groet,

Leendert Oostlander