Reorganisatie Noordhoff: onduidelijke noodzaak en ontbrekende flexibiliteit

woensdag 04 april 2012 / Redactie / geen reacties

De medewerkers van educatieve uitgeverij Noordhoff in Houten zijn geschrokken en verontwaardigd over de reorganisatieplannen van het bedrijf.

Eind maart maakte de directie bekend dat op de vestiging Houten van de 146 medewerkers er slechts 45 kunnen blijven. 45 mensen worden ontslagen en de overige 56 moeten verhuizen naar Groningen. Tijdens een door vakbond FNV KIEM belegde ledenbijeenkomst in Houten werden er grote vraagtekens bij de directieplannen gesteld.

Het personeel vraagt zich serieus af of de reorganisatie nu wordt veroorzaakt door de marktomstandigheden, zoals de directie zegt, of door winstbeluste private equity-aandeelhouders”, constateert vakbondsadviseur Els Dobber. “Het bedrijf maakt immers nog altijd een miljoenenwinst.”

Verontwaardiging is er ook over de wijze waarop met de verhuisplicht wordt omgegaan.  “De ruim 200 kilometer van Houten naar Groningen valt niet dagelijks te bereizen. De verhuizing zet daarmee het persoonlijk leven van mensen op z’n kop. Het personeel roept daarom op tot meer flexibiliteit. Thuiswerkmogelijkheden, flexibele werktijden of andere voorzieningen die de verhuizing draaglijk maken.”

De verhuisplannen overstijgen de afspraken die werkgever en vakbonden vorig jaar gemaakt hebben in het sociaal beleidskader. FNV KIEM zit daarom op 12 april bij de directie van Noordhoff aan tafel. De vakbond verwacht dan van de directie een goede onderbouwing van de noodzaak van de reorganisatie en een flexibele opstelling richting de medewerkers die met een verhuizing worden geconfronteerd.

__   __    _____              __   __   __   _    _    _
 \ \\/ //  |  ___||   ____     \ \\/ // | || | || | || | ||