Toekomstverkenning landelijke publieke omroep

woensdag 24 februari 2010 / Redactie / 2 reacties

Demissionair minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap organiseert een toekomstverkenning voor de landelijke publieke omroep. De verkenning heeft de vorm van een open consultatie. Iedereen mag zijn mening geven.

In onderstaand document is uiteengezet wat de uitgangspunten, onderwerpen en vragen van de verkenning zijn. De consultatie sluit op 15 maart 2010. Keuzes zijn aan een volgend kabinet.

Ook FNV KIEM wil graag weten hoe haar achterban denkt over de toekomst van de Publieke Omroep. Je kunt op dit bericht reageren en ons zo laten weten wat jij vindt.

Toekomstverkenning

• maandag 08 maart 2010 / Saskia

Ik ben het niet eens met de stelling dat de Publieke Omroep een breed en populair aanbod moet bieden, dat deels overlapt met de Commercielen. Ik denk juist dat de P.O. WEL moet aanvullen op de Commerciele Omroep, zonder zich in een ivoren toren op te sluiten natuurlijk. Wat was er mis met Radio 2 en 3 als 'verdienzender' die de STER-opbrengsten moesten genereren voor de zenders die misschien minder luisteraars trokken, maar die kleine groepen bedienden die ook Kijk en Luistergeld betaalden. Ik word boos als steeds wordt gezegd: "iedere Nederlander betaalt mee aan de P.O. dus we moeten ook alle Nederlanders voor bijna alle programma's zien te bereiken. Dit leidt tot grauwe middelmaat en populisme. Ik wil doelgroepen- en niche-programma's. Een P.O. moet niet altijd alle macht aan de gemiddelde Nederlander geven, een P.O. moet richting geven, sturen, gidsen, debat voeren, inhoud bieden, kunst en cultuur in al zijn schakeringen laten zien en horen - ook op prime time. Kwetsbare genres moeten beschermd worden - dat zie je in subsidies voor kunstenaars in opleiding, subsiedies voor uitvoerende musici (opera !!) --- waarom niet dit doortrekken in zendtijd ? Tenslotte: liever een paar goed gemaakte zenders dan het beschikbare geld verdelen over 25 verschillende uitingen (radio, tv, internet, FM, digitaal). Het lijkt me logisch dat als je met hetzelfde geld geen 3 TV zenders en 5 Radiozenders moet vullen, maar met dat geld OOK nog 10 digitale kanalen en honderden internet-kanalen moet vullen, dat al die uitingen een beetje slechter worden, en daardoor minder bekeken en beluisterd worden. Daarom ben ik ook voor het samenvoegen van alle omroepen tot 1 omroep/enkele clusters, met verenigingen die als productiehuizen kunnen fungeren. Weg met al die driedubbele kosten ! Concentratie = kwaliteit.

• zondag 28 februari 2010 / frank goos

ledengebonden omroepen zijn achterhaald. De leden worden alleen nog geworven omdat het moet voor de licentie. Ik werk bij een omroep en zie hoe weinig echte betrokkenheid er is tussen leden en omroep; we leven dan ook niet meer in 1960.

Laat omroepen meer samenwerken (NCRV, KRO, EO - VARA VPRO NPS - AVRO TROS POWNED BNN enz) en hef de omroepen over 4 jaar op. Behoud 3 publieke tv-zenders en (digitaal heeft de toekomst) 2 of 3 sterke digitale kanalen ernaast + gekoppeld aan internet. De radio, laten we die niet vergeten, minder kijkcijfer dwang, meer publieke omroep. We hebben al 538, 3fm weer voor echte pop. Meer nieuws op Radio 1 en minder Radio 2-achtige programaatjes. Wees je bewust van je publieke taak. Hoeveel geestelijke voedsel bieden SBS en RTL? Naast het nieuws, bijzonder weinig. Zeg maar gerust niks! Alle toekomst dus voor de PO.

_____     _    _    _____       ___     __   __    ______
|  __ \\  | || | || |  __ \\    / _ \\   \ \\/ //  /_   _//