Besluit reorganisatie NPO definitief

vrijdag 09 december 2011 / Redactie / geen reacties

De aangekondigde reorganisatie van de NPO gaat definitief door nu de Ondernemingsraad zijn advies heeft uitgebracht . Dat heeft de Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep aan het personeel medegedeeld.

Kwart verliest baan
Bij de reorganisatie zal een kwart van de in totaal 400 medewerkers van de NPO zijn baan verliezen, zo is de verwachting. Eerder werd al besloten om het aantal directies terug te brengen van 6 naar 3 en het aantal bestuursleden terug te brengen van 3 naar 2. Met de reorganisatie denkt de NPO structureel 24 miljoen te kunnen bezuinigen. Bestuursvoorzitter Henk Hagoort spreekt van een ingrijpende beslissing met grote personele gevolgen die keihard aankomen. In totaal moet de landelijke publieke omroep 127 miljoen bezuinigen.

Opschorting voor twee afdelingen
Voor twee NPO-afdelingen - Ondertiteling TT888 en Rechten- & Zendtijdverantwoording - heeft de Raad van Bestuur de reorganisatie opgeschort. De komende drie maanden wil de Raad van Bestuur de voorgenomen personeelsreductie bij deze afdelingen toetsen. Zo wordt bij de eerste afdeling eerst een test met geautomatiseerd ondertitelen uitgevoerd. Hagoort: ‘Dat kan leiden tot handhaving van de personeelsreductie óf tot aanpassing van de plannen. Daarbij geldt wel de eis dat we hoe dan ook de bezuinigingsdoelstelling moeten halen.’

Bron: Spreekbuis

• Bezuinigingen Publieke Omroep