Fusieplan omroepen voorgelegd

donderdag 03 november 2011 / Redactie / geen reacties

De NPO heeft het definitieve omroepfusievoorstel aan de omroepen voorgelegd. De Raad van Bestuur gaat uit van drie gefuseerde omroepen (KRO-NCRV, VARA-BNN, TROS-AVRO), drie stand alone’s (EO, Omroep Max en VPRO) en twee taakomroepen (NOS en NTR).

De nog te vormen fusieomroep VARA-BNN krijgt tien miljoen euro meer dan waar deze op basis van het ledenaantal recht op heeft, zo meldt De Telegraaf. Zo moet worden voorkomen dat ’het verschil in slagkracht tussen omroepen te groot wordt’. VARA-BNN is de kleinste fusiecombinatie, maar heeft door deze bonus nog maar een fractie minder budget dan KRO-NCRV en TROS-AVRO.

Met dit voorstel kan “de Nederlandse kijker/luisteraar het beste worden bediend”. Als alle betrokkenen akkoord gaan, gaat het fusieplan nog deze maand naar de minister. Het nieuwe omroepmodel moet in 2016 zijn ingevoerd.

Bron: Villamedia

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015

Bij de meeste omroepen zijn reorganisaties en/of fusies aangekondigd als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en Rutte II. De totale bezuiniging op de publieke omroep van 250 miljoen kost 1000 arbeidsplaatsen. Daarnaast bezuinigt de overheid vanaf 2015 nog eens tweehonderd miljoen euro op de publieke omroep. Lees verder