Blog: Reistijd=werktijd

donderdag 29 september 2011 / Redactie / geen reacties

Ieder uur heeft zijn prijs. Over de wijze van vergoeding kun je van mening verschillen, maar het is een normaal zakelijk uitgangspunt dat aan ieder gewerkt uur een prijskaartje hangt. Of je nu een totaalprijs afspreekt voor een klus, een prijs per uur (“uurtje-factuurtje”), of iets anders, tijd is geld.

Tijd is geld

Maar wat voor de ene partij inkomsten zijn, zijn voor de andere partij kosten. En op dit vlak zien wij dat bedrijven als opdrachtgevers soms willen tornen aan het principe “tijd is geld” door te stellen dat reistijd geen werktijd is. Hoezo? Als je in opdracht van A naar B moet, dan legt dit beslag op jouw tijd die je dus niet meer aan een andere klus kunt besteden. Als een werknemer voor zijn baas op pad gaat, dan zijn die uren ook werktijd. Andere argumenten die je hoort zijn dat “de markt” (bedrijven verschuilen zich graag achter elkaar) deze kosten niet wil vergoeden. Hoezo? Zo wordt iets dat tot het ondernemingsrisico van een bedrijf hoort afgewenteld op freelancers. Een voordeel vertaalt zich ook niet meteen in hogere tarieven.

Marktmacht

Veel freelancers zijn afhankelijk van hun opdrachtgevers. Marktmacht, “voor jou tien anderen”, wordt ingezet om zo kosten af te wentelen op minder sterke marktpartijen. In een markt waarin er geen vanzelfsprekend machtsevenwicht is tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers komt dit te veel voor. FNV KIEM roept iedereen op die problemen heeft met het maken van afspraken over reistijd zich te melden. Voor professioneel werk hoort een professionele vergoeding. Een loodgieter rekent toch ook voorrijkosten?

Meldpunt

Heb jij als freelancers slechte of juist goede ervaringen met opdrachtgevers over reistijdvergoedingen? Meld het ons! Stuur een e-mail naar Peter van den Bunder, bestuurder FNV KIEM. p.van.den.bunder@fnv-kiem.nl

• Arbeidsvoorwaarden freelancers film en tv

dinsdag 02 februari 2010