/ Kiem Nieuws

RSS

Nederlander wil best betalen voor online content

vrijdag 09 september 2011 / Redactie / geen reacties

Nederlanders zijn best bereid om te betalen voor mediagebruik. Mits dit onderdeel uitmaakt van het standaard internet/tv/telefoon-abonnement en niet leidt tot hogere kosten.

Een vijfde van de Nederlanders is geïnteresseerd in een totaal abonnement voor hun mediagebruik. Bij jongeren is dit zelfs een derde. Dit blijkt uit onderzoek dat Multiscope uitvoerde onder duizend leden van haar consumentenpanel. Naast internet, televisie en/of vaste telefonie zou zo’n abonnement ook toegang moeten geven tot legaal muziek, films, games en dagelijks nieuws. 

Muziek
De toevoeging van film is voor de respondenten - niet verrassend - het belangrijkst.  84% van alle geïnteresseerden in het abonnement ziet dit graag in het abonnement opgenomen. 82% zegt muziek een belangrijk onderdeel in een media abonnement te vinden. Dit terwijl slechts een derde aangeeft nu al gebruik te maken van online muziekdiensten als iTunes en Spotify.

Nieuws
Opvallend is verder dat ook nieuws een veelgevraagd onderdeel is in een media abonnement. 80% heeft geld over voor het ontvangen van dagelijks nieuws.

Content als muziek, films en games zijn op meerdere manieren te ontvangen. 62% van de jongeren krijgt de content het liefst in hun bezit door dit te downloaden (zoals met iTunes). Ouderen zijn hier meer verdeeld over. Ongeveer evenveel ouderen kiezen ervoor om de content te downloaden als om deze enkel af te spelen en niet in bezit te krijgen (zoals met Spotify).

Betaald content model
Het onderzoek biedt perspectief voor een betaald content model. Uitgevers en andere partijen die hierop de hoop vestigen, moeten zich echter niet vroegtijdig rijk rekenen. Voor een totaal media aanbod hebben de ondervraagden rond de 30 euro per maand over. De huidige prijs van abonnementen op enkel televisie, internet en vaste telefonie ligt in de meeste gevallen al hoger. Het toevoegen van extra diensten aan de huidige abonnementen zou dus niet mogen leiden tot forse prijsstijgingen.

Samenwerking
Niettemin toont het onderzoek volgens Multiscope’s marketing coördinator Tom Boersma aan ‘dat een groot deel van Nederland zit te wachten op een samenwerking tussen verschillende online diensten’. ‘Mobiele providers zouden hun krachten kunnen bundelen met de kabelproviders. Als ze samen hun diensten aanbieden profiteren ze van elkaar. Het onderzoek toont aan dat consumenten behoefte hebben aan 1 afnemer voor al hun media gebruik. Ook uitgevers van kranten kunnen profiteren door consumenten via een media abonnement een online editie van de krant aan te bieden. Daarnaast zou het voor de muziekindustrie het probleem van illegaal downloaden kunnen tegengaan.’

Bron: Adformatie

Print deze pagina

/ Kiem Reacties

 
__    __    ______    ______    ______  __    __    _____   
\ \\ / //  /_   _//  /_____//  /_   _// \ \\ / //  |  ___|| 
 \ \/ //    -| ||-   `____ `    -| ||-   \ \/ //   | ||__   
  \  //     _| ||_   /___//     _| ||_    \  //    | ||__   
   \//     /_____//  `__ `     /_____//    \//     |_____|| 
    `      `-----`   /_//      `-----`      `      `-----`  
                     `-`