Reclame Code Commissie: Colofon is ook reclame

vrijdag 29 juli 2011 / Redactie / geen reacties

De mededeling in het colofon van een krant dat die krant voor 07:00 uur wordt bezorgd,  moet worden aangemerkt als reclame. Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald naar aanleiding van een klacht.

De Commissie beroept zich bij haar uitspraak op artikel 1 van de Nederlandse Reclamecode. Ze vindt dat een colofon in een dagblad een openbare uiting is, en dat er onmiskenbaar een aanprijzende werking uitgaat van de mededeling.

Omdat de krant van de klager op zaterdag voor 7.30 uur - en dus niet voor 7.00 uur - werd bezorgd oordeelt de Reclame Code Commissie dat de reclame gepaard ging met onjuiste informatie met betrekking tot één van de voornaamste kenmerken van het product, namelijk het tijdstip dat de krant wordt bezorgd.

De Commissie vindt dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Het tijdstip waarop een krant wordt bezorgd kan volgens de Commissie van wezenlijk belang zijn bij de keuze van een abonnement. Om die reden oordeelt zij dat de uiting misleidend en daardoor oneerlijk was.

De Nederlands Uitgeversverbond (NUV) adviseert leden om rekening te houden met het oordeel van de Reclame Code Commissie bij het doen van mededelingen die als toezegging gezien kunnen worden.

Bron: Villamedia, NUV

_____    ______      ___      _____     _____