Symposium over Amsterdams atelierbeleid

dinsdag 08 maart 2011 / Redactie / geen reacties

De Stichting Woon- Werkruimtes voor Kunstenaars (SWWK) organiseert  in samenwerking met onder andere FNV KIEM op 23 maart a.s. een symposium over het Amsterdamse atelierbeleid.

De  50-jarige Stichting Woon- en Werkruimte voor Kunstenaars werd in januari 1960 opgericht door de Federatie van Beroepsverenigingen van Kunstenaars in samenwerking met de gemeente Amsterdam.

De SWWK kreeg materiële en personele ondersteuning van de gemeente en wees uit het maatschappelijk eigendom, het bezit van coöperaties en andere partijen – uiteindelijk een voorraad van 1700 - studio’s en atelier(woningen) toe aan beeldend kunstenaars en musici van bewezen professionaliteit met een inkomen van beneden modaal. De SWWK ontwikkelde een toewijzings- en handhavingsbeleid. Sinds 2008 is deze taak overgedragen aan de Commissie Ateliers en Woon-  werkpanden Amsterdam (CAWA)

De SWWK veranderde haar doelstelling van toewijzing naar het kritisch volgen van het beleid van de gemeente en andere partijen, het ontwikkelen van plannen voor alternatief beleid en het ondersteunen van de vakbonden bij het verdedigen van dit belang.

Sprekers
- Frans Timmermans, kamerlid voor de PvdA (Betekenis van de Cultuur Voor de Maatschappij),
- Jaap Draaisma. Urban Resort en directeur Volkskrantgebouw (De economische waarde van de kunstenaar voor Amsterdam) en
- Thomas van Dalen, voorzitter CAWA (Dé basisbehoefte: een werkplaats voor de kunstenaar).

Na de pauze leidt de dagvoorzitter Frits Barend een Forum met medewerking van Jaap Draaisma,Thomas van Dalen, Alexandra Schreiner (vakbonden), en een vertegenwoordiger van het Landelijk Overleg Ateliers.

Na het presenteren van de bundel ‘KunstWerkRuimte’ aan wethouder kunst & cultuur Carolien Gehrels word je om ongeveer 17.00 uur uitgenodigd voor de borrel.

Muziek: Rendier Trio
Kosten: Geen. De deelnemers ontvangen de jubileumbundel.
Aanmelding: s.j.p.vangeldorp@planet.nl
Inlichtingen: josephinevandemortel@kntv.nl  of telefoon: 06 2097 0008
Bereikbaarheid:  Zie website www.volkskrantgebouw.nl , contact (onder agenda);
tussen Amstel- en Centaal Station lijnen 51, 53 en 54 halte Wibautstraat.

Locatie: Volkskrantgebouw, Wibautstraat 150, Houten zaal.
Aanvang: 13.30. Vanaf 17.00 uur: borrel met muziek.
Aanmelden via s.j.p.vangeldorp@planet.nl.

____       ___     _____      ______    ______     ___