Blog: Eerst halveren, dan reduceren

dinsdag 15 februari 2011 / Redactie / geen reacties

Gisteren was ik weer in Neede bij muziekschool  De Triangel. Neede valt onder de gemeente Berkelland in de Achterhoek. De gemeente heeft besloten de subsidie voor De Triangel helemaal tot nul te reduceren per 1 januari 2013. Om daar vast aan te wennen wordt de subsidie per 1 januari 2012 gehalveerd.

De bezuiniging komt voort uit het coalitieakkoord met de naam “Samen anders” en valt volgens de gemeente onder “modern naoberschap”. Naoberschap is Achterhoeks voor nabuurschap en is van oorsprong een hele ruime en intensieve vorm van burenhulp, onontbeerlijk voor de bewoners van boerderijen en in dorpen die niet kunnen rekenen op goede openbare voorzieningen.
Het lijkt erop dat gemeente goede openbare voorzieningen afbreekt om de inwoners van Berkelland de kans te geven terug te keren naar het naoberschap. Ze moeten het dus voortaan weer onderling regelen. Wel nostalgisch maar waar heb je dan eigenlijk nog een overheid voor nodig?

Wachtgelden
De stopzetting van de subsidie leidt ertoe dat De Triangel dicht moet en het personeel op straat komt te staan. Dat is al erg genoeg, maar er is meer. Het personeel valt namelijk onder de gemeentelijke cao, maar is in dienst van Stichting De Triangel. De directie heeft jaren terug het probleem van de gemeentelijke rechtspositie in combinatie met een private werkgever onderkend en heeft laten vastleggen dat de gemeente de kosten van de “wachtgelden” op zich zou nemen. De stichting zou namelijk failliet kunnen gaan als zij voor deze kosten verantwoordelijk is. Nu vecht de gemeente deze afspraak aan en is niet van plan om de “wachtgelden” te betalen.

Verantwoordelijkheid
Als vakbondsbestuurder vind ik het onacceptabel dat een gemeente op deze manier probeert onder haar verantwoordelijkheid uit te komen. Helaas zie ik het steeds vaker gebeuren, nu in het hele land flink wordt gesneden in de (gemeentelijke) subsidies voor muziekscholen en andere kunstinstellingen. Ik vind dat een overheid zich verantwoordelijk en integer hoort te gedragen. Daar hoort bij dat je afspraken nakomt èn zorgt dat mensen krijgen waar ze recht op hebben.

Deze werknemers dachten jarenlang dat ze een goede rechtspositie en een goed vangnet hadden ingeval van ontslag. Als de gemeente bij haar standpunt blijft, staan ze straks zonder inkomen op straat. Om dat te voorkomen doe ik een dringende oproep aan het gemeentebestuur van Berkelland om haar verantwoordelijkheid voor deze werknemers te nemen en haar aansprakelijkheid voor de “wachtgelden” te accepteren.

Tanja Magnée, bestuurder Kunsteducatie

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder