Blog: Slachtoffer van de gemeentepolitiek

donderdag 20 januari 2011 / Redactie / geen reacties

Steeds vaker kom ik bij kunstencentra en muziekscholen die na de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar zo’n zware bezuiniging opgelegd hebben gekregen dat ze op sterven na dood zijn. Zo ook op 19 januari. Ik was in Etten-Leur op bezoek bij de Nieuwe Nobelaer. Onder dwang van de gemeente zijn daar zes instellingen gefuseerd: het theater, de bibliotheek (inclusief VVV en kunstuitleen), het gemeentelijk kunstencentrum Sint Frans, het kunstencentrum Doornbos, de speel-o-theek en het popcollectief. Als beloning voor de fusie zou de gemeente een gloednieuw gebouw voor de nieuwe organisatie neerzetten. Een aantrekkelijke optie want het huidige gebouw was sterk verouderd. Na veel besprekingen zijn de instellingen per 1 januari 2010 gefuseerd.

Kort na de gemeenteraadverkiezingen 2010 kwam de nieuwe gemeenteraad terug op haar toezegging: de bestuurders wilden geen geld uitgeven aan nieuwbouw.

Nu zit de gefuseerde organisatie met een oud gebouw waarvoor veel geld nodig is om het veilig en aantrekkelijk te maken. Al met al moet er flink worden gesneden en dat gaat natuurlijk ten koste van activiteiten én personeel. Na de fusie hebben we te maken met een instelling waar drie cao’s op het personeel van toepassing zijn. Probeer daar maar eens een eerlijk sociaal plan af te spreken. Ik doe mijn best maar ben wel boos dat ook hier de gemeente een onbetrouwbare partner blijkt te zijn. Democratie is mooi maar je moet als burger toch wel kunnen rekenen op continuïteit in bestuur.

Tanja Magnée, bestuurder sector Kunsteducatie

__   _     _____     _____      ___      ______     ___