Blog: Van start!

donderdag 27 mei 2010 / Redactie / geen reacties

Gisteren zijn de onderhandelingen over de cao Kunsteducatie begonnen. Het was een lange dag. Eerst hebben de werkgevers een toelichting gehouden over de stand van zaken in de sector. Zij zien veel beren op de weg en verwachten een grote korting op de subsidies. Deze inleiding van de onderhandeling is natuurlijk vooral bedoeld om de bonden duidelijk te maken dat een cao wel goed is maar niets mag kosten.

Daarna was het de beurt aan de bonden om hun voorstellen nader toe te lichten en vragen van de werkgevers daarover te beantwoorden. Onze voorstellen zijn erop gericht om de sector vooruit te helpen. Ook willen wij de arbeidsvoorwaarden van de werknemers beter laten aansluiten op het grotere beroep dat op werknemers in de sector wordt en zal worden gedaan. Goede arbeidsvoorwaarden zijn ook nodig om de sector aantrekkelijk te maken voor nieuwe instromers én te houden voor zittend personeel. De sector Kunsteducatie is van groot belang voor een samenleving waarin iedereen zijn plek vindt en samenkomt. Gezien de discussie die tijdens de verkiezingsdebatten naar voren komt, verwacht ik dat de sector belangrijker wordt voor het bij elkaar houden van de verschillende groepen in de samenleving. Dat betekent dat er de komende tijd van de mensen die in die sector werken meer gevraagd gaat worden.

De voorstellen van werkgevers en vakbonden liggen ver uit elkaar. Het volgende gesprek is over twee weken. Dan zullen we kijken of er grond is om met elkaar te onderhandelen.

Tanja Magnée
Bestuurder FNV KIEM