Blog: Auteursrecht

woensdag 07 april 2010 / Redactie / geen reacties

GroenLinks opende in maart de aanval op auteursrecht in concept verkiezingsprogramma. En stelt ondermeer: auteursrecht alleen voor commercieel gebruik en verkort naar 10 jaar.

Het Platform Makers (een samenwerkingsverband van makers van auteursrechtelijk beschermde werken waar FNV KIEM deel van uitmaakt) stuurde daarop een ingezonden brief naar De Volkskrant ('GroenLinks als Piratenpartij'), die op 30 maart werd gepubliceerd. GroenLinks regaeerde op 2 april jl. op haar website: en hinkt in de reactie op twee gedachten: 1) de financiële onafhankelijkheid van kunstenaars en 2) de internetvrijheid. De inzet om het auteursrecht te verkorten tot 10 jaar, was te kort door de bocht en bedoeld om de discussie met de makers aan te gaan. Een punt waarmee wij in elk geval blij kunnen zijn is dat GL erkent dat de onderhandelingspositie van onafhankelijke auteurs/kunstenaars ten opzichte van de commerciële producenten 'bijzonder groot' is. Daar moet een oplossing voor komen. We zullen de discussie met GroenLinks en anderen op het punt van het auteursrecht graag aangaan. Wij houden u op de hoogte.

______     ___      ______   __   __   __   __    _____
 /_   _//   / _ \\   /_   _//  \ \\/ //  \ \\/ //  |  ___||