Blog: Enorme opbrengst Stuyvesantcollectie en de economische waarde van kunst

donderdag 11 maart 2010 / Redactie / geen reacties

Eergisteren werd mijn ochtendnieuws beheerst door de opbrengst van het eerste deel van de Peter Stuyvesantcollectie. De vanaf de jaren '50 door Alexander Orlow opgebouwde collectie kunstwerken, veelal bekende kunstenaars, bracht 13,9 miljoen euro op voor ruim 160 werken. Niet minder dan 3 keer méér dan op voorhand verwacht. Nog ruim 830 werken te gaan... Economische crisis? Het Van Goghmuseum is inmiddels al jaren het best bezochte museum van Nederland met in 2009 bijna 1,5 miljoen bezoekers. Ik heb even gekeken wat een kaart kost: € 14,- voor een volwassene (kinderen zijn gratis)... Reken maar uit wat de jaarlijkse economische waarde is van het alleen maar kijken naar deze schilderijen. En dat voor de kunstenaar die altijd als het voorbeeld wordt genoemd van een kunstenaar die zijn tijd ver vooruit was, en dus tijdens zijn leven geen werk verkocht kreeg en geen cent met zijn werk kon verdienen. De waarde werd toen niet gezien (en kon misschien ook niet gezien worden).

Ondertussen breekt de kunstensector haar hoofd over de vraag hoe de sector overeind te houden. De overheid moet fors bezuinigen. De PVV roept steeds rigoreus het mes te willen zetten in de 'linkse hobbies'. En de kunstsubsidies zijn als eerste aan de beurt. En de PVV heeft tijdens de gemeenteraadsverkiezingen fors gewonnen in de gemeentes waar zij meededen... dus dat belooft wat. Los van de vraag of het erg slim is als andere grote partijen zich teveel het gedachtengoed van een kleine groep eigenmaakt omdat zij ook lonkt naar die kleine groep stemmers, wordt de discussie door de sector steeds gevoerd vanuit het defensief. Welke argumenten zouden bij de politiek aanslaan?

Kunst&Cultuur verbindt (mensen en verschillende culturen). Het geeft een economische meerwaarde. Het maakt steden en dorpen aantrekkelijker. Het maakt mensen slimmer. En het maakt onderdeel uit van en het helpt bij de vorming van de identiteit van ons land etc. Maar steeds wordt vergeten dat al díe argumenten voortvloeien uit de aard en het eigene van de kunsten zelf. In Nederland zijn bijna 6 miljoen (!) mensen actief als amateurkunstenaar. Ze worden daartoe niet gedwongen. Dat doen ze uit zichzelf. Omdat ze het leuk vinden. Mensen vinden kunstuitingen inventief, mooi, lelijk, het geeft andere gezichtpunten etc. etc. We willen er zelf mee bezig zijn en we willen (de mogelijkheid hebben om te) gaan kijken/luisteren naar de uitingen van anderen. En OMDAT mensen graag verwonderd willen worden, zich willen verbazen over nieuwe inzichten WILLEN mensen in contact komen met Kunst&Cultuur. En omdat mensen dat graag willen is een stad met een rijk cultuuraanbod interessanter dan een stad die dat niet heeft. Het gaat er niet om DAT een stad met een bloeiend leven een grotere aantrekkingskracht op bedrijven (en dus werkgelegenheid in die stad) heeft, maar ten eerste WAAROM dat zo is. En HOE kun je vervolgens als samenleving zorgen dat de randvoorwaarden zo zijn, dat de kunsten daartoe zo goed mogelijk zijn toegerust. Ik was dan ook bijzonder blij met het stukje van Bas Heijne daarover afgelopen zaterdag op de website van het NRC en ik hoop dat deze invalshoek meer zal worden uitgedragen. Caspar de Kiefte Bestuurder FNV KIEM

_____      _____     _____      ___    __    __     ___
|  __ \\   |  ___||  /  ___||   / _ \\  \ \\ / //   / _ \\