Eurocommissaris wil auteursrechtwereld moderniseren

vrijdag 28 januari 2011 / Redactie / geen reacties

De Europese Commissie komt dit voorjaar met plannen om de verhoudingen tussen rechthebbenden, hun organisaties en de gebruikers van werken waar auteursrecht op rust te moderniseren. Dat heeft Europees Commissaris Michel Barnier (Interne Markt en Diensten, verantwoordelijk voor intellectueel eigendom) gezegd in Cannes op de MIDEMNet-bijeenkomst van de muziekindustrie.

Stelsel werkt niet goed
Volgens Eurocommissaris Barnier werkt het stelsel van organisaties die collectief rechtenvergoedingen innen niet goed. De rechten zouden te veel versnipperd zijn tussen uitgevers, artiesten, producenten en auteurs zoals componisten. Het systeem is te ingewikkeld en ondoorzichtig, aldus Barnier. Hij zal daarom met nieuwe wetgeving komen om een en ander te vereenvoudigen en transparanter te maken. De rechthebbenden moeten op hun inkomsten kunnen rekenen en iedereen moet vrije toegang hebben tot de markt, zodat er ruimte is voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld nieuwe online diensten, zei de Eurocommissaris.

Green Paper
Hij kondigde verder een zogeheten Green Paper aan over de online distributie van audiovisuele werken. Het Green Paper is een consultatie van alle betrokken partijen. Daarbij draait het vooral om diensten zoals uitgesteld kijken, streaming video en beperkte termijnen voor het downloaden van programma’s na uitzending.

In Nederland is ophef ontstaan over constructies waardoor bijvoorbeeld omroepen een deel van de rechtenvergoedingen die ze voor muziek betalen via een omweg terugkrijgen. Onder meer regeringspartij VVD wil daaraan een einde maken.

Bron: Spreekbuis

__   _      ___     _    _     _____    _    _      ___