Afschaffing uitkeringsregeling kunstenaars 'onbegrijpelijk'

maandag 20 december 2010 / Redactie / 1 reactie

“Onacceptabel” noemt FNV KIEM bestuurder Inger Minnesma de afschaffing van de kunstenaarsregeling WWIK. Kunstenaars kunnen vanaf 1 januari 2012 geen beroep meer doen op de uitkeringsregeling voor kunstenaars. Het kabinet heeft vrijdag 17 december jl. ingestemd met een voorstel van staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Paul de Krom (VVD).

De Wet Werk en Inkomen Kunstenaars (WWIK) is bedoeld als basisinkomen voor kunstenaars. Binnen een periode van tien jaar kunnen kunstenaars maximaal vier jaar gebruik maken van deze regeling om een renderende kunstenaarspraktijk op te bouwen.

“Het is onbegrijpelijk dat een goed functionerende regeling, die op termijn zoveel geld oplevert, wordt afgeschaft." Dat zegt Inger Minnesma, FNV KIEM bestuurder voor Kunsten en Zelfstandigen. "Liefst 94 procent van de wikkers slaagt erin om met behulp van de WWIK een renderende beroepspraktijk op te bouwen en uitkeringsonafhankelijke te worden.”

De maatregel om de WWIK af te schaffen is vastgelegd in het regeerakkoord. Het kabinet wil een eind maken aan de ‘uitzonderingspositie voor kunstenaars in de sociale zekerheid’. Het vindt het niet gepast dat voor kunstenaars andere regels gelden dan voor andere ondernemers of werknemers.

Afschaffing van de WWIK past in het kabinetsstandpunt dat de sociale zekerheid alleen is bestemd voor mensen die echt niet kunnen werken. Kunstenaars die vanaf 1 januari 2012 niet in slagen voldoende inkomsten te genereren met hun werk, moeten actief op zoek naar ander werk. Ook buiten de kunstsector als het aan het kabinet ligt.

Het argument dat de kunstenaarsregeling moet verdwijnen omdat er ook geen aanvullende uitkeringen voor loodgieters of stratenmaker, gaat volgens Minnesma niet op. “Een loodgieter kan na zijn opleiding meteen aan de slag. Een beroepskunstenaar moet eerst zijn artistieke handtekening ontwikkelen en daarvoor enige tijd krijgen.”

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

• dinsdag 21 december 2010 / marina wortel

Dit is echt cultuur barbaars!

_____     _____    __   _    _    _    _    _    __   __
 |__  //   |  ___|| | || | || | || | || | |  | ||  \ \\/ //