Petitie behoud Cultuurkaart

woensdag 08 december 2010 / Redactie / geen reacties

Mede namens VO-raad, het Landelijk Aktie Komitee Scholieren LAKS en docenten heeft het CJP de Tweede Kamer een petitie aangeboden voor het behoud van de Regeling Cultuurkaart.

Cultuurkaart veel gebruikt
In de petitie staan 1299 pleidooien uit het onderwijs en de culturele sector aangevuld met cijfers over Cultuurkaart-jaar 2009-2010. Uit de cijfers blijkt dat 99,7% van de scholen meedoet aan de Regeling en dat 88 procent van de scholieren de kaart het afgelopen schooljaar heeft gebruikt. De cultuurkaart wordt vooral gebruikt bij Centra voor de Kunsten (18 procent), waar muziekles en kunstzinnige cursussen worden gegeven. Theaterbezoek komt op de tweede plaats, gevolgd door het op school halen van theatergezelschappen (11 procent). Slechts 4 procent van het tegoed gaat op aan bioscoopbezoek. VVD en CDA hebben in het Regeerakkoord vastgelegd dat zij de Cultuurkaart willen afschaffen. Dat zou het rijk een bezuiniging opleveren van 10,8 miljoen euro per jaar.

Bron: cultuurbeleid

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder