'Buma machteloos bij illegale verspreiding'

donderdag 11 november 2010 / Redactie / geen reacties

Auteursrechtorganisatie Buma/Stemra is van mening dat de Nederlandse wet digitaal witwassen ondersteunt en is naar eigen zeggen machteloos als het aankomt op illegale verspreiding van auteursrechtelijk beschermd materiaal. Dat laat de organisatie weten in een verklaring na een toespraak van Eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda). De toespraak van Kroes werd gisteren in de media opgepikt en voor een deel verkeerd geïnterpreteerd. Zo zou Kroes volgens een aantal media organisaties als Buma en Sena af willen schaffen. Dat is echter niet het geval.

Macht
Wel sprak Kroes van een inperking van de macht van dergelijke organisaties en pleitte ze voor pan-Europese licenties om de rechten van bijvoorbeeld muziek in een keer voor heel Europa te regelen. Op deze manier zou het legaal verspreiden van (digitaal) materiaal worden bevorderd. Buma reageert verbaasd op de uitspraken van Kroes: “Dat de Eurocommissaris zegt dat zij de macht van Buma en Sena wil inperken is vreemd. Op dit moment ligt die macht in Nederland bij illegale partijen als The Pirate Bay, die muziek van bij Buma/Stemra aangesloten componisten en tekstschrijvers gebruiken om er zelf beter van te worden.” Volgens Buma/Sterma bepalen deze partijen dus wat er met muziek van anderen gebeurt. Door het gebrek aan handhavingsmogelijkheden zou Buma/Stemra helemaal geen macht hebben.

Digitaal witwassen
Bovendien ondersteunt de Nederlandse wet het downloaden van illegaal verspreid materiaal. “De wet ondersteunt digitaal witwassen: uploaden is illegaal, maar downloaden is legaal. Muziek gaat dus illegaal het web op en komt er vervolgens legaal weer af”, aldus Buma. Buma steunt Kroes wel in haar standpunt over Europese licenties en regelgeving. De organisatie pleitte al een jaar geleden voor pan-Europese licenties, maar werd toen teruggefloten. Ook roept Buma/Stemra naar eigen zeggen al lange tijd om Europese handhaving. Buma/Stemra is een auteursrechtenorganisatie die de belangen van aangesloten muziekauteurs uit Nederland wereldwijd verdedigt.

Bron: nu.nl

_    _    __   __   _    _      ___                 ___