Oppositiepartijen willen btw-laagtarief op podiumkunst behouden

woensdag 03 november 2010 / Redactie / geen reacties

Het nieuwe kabinet wil het verhogen van 6 naar 19 procent. Maandag 1 november werd het belastingplan 2011, waar de maatregel onderdeel vanuit maakt, in de tweedekamercommissie voor financiën besproken. SP-Kamerlid Farshad Bashir stelde voor om de voorgestelde verlaging van de winstsbelasting voor bedrijven met 0,5 procent naar 0,25 procent terug te draaien. Dat zou 210 miljoen euro opleveren, genoeg om de bezuinigingen in de kunstsector te kunnen schrappen.

De PvdA, GroenLinks en D66 protesteerden tegen de btw-verhoging in de kunstensector. ''Hou de btw laag, zodat de kunst zich op de markt staande kan houden'', zei PvdA-Kamerlid Ed Groot. Volgens Bruno Braakhuis (GroenLinks) voert het kabinet ''een vendetta tegen de kunstsector". "Wat u elitair noemt, wordt zo alleen nog maar elitairder'', zei hij tegen de VVD-fractie. VVD-Kamerlid Helma Neppérus zei dat cultuur in bijna alle landen wordt belast tegen het hoge tarief. GroenLinks bestreed dat: in de buurlanden België en Duitsland ligt de btw op cultuur volgens Kamerlid Bruno Braakhuis onder de 7 procent. Ook het VVD-kamerlid wil een toelichting van het Kabinet over de beweegreden om voor de ene sector wel en de andere niet het btw-tarief te verhogen. Ook gaf zij aan het vervelend voor de sector te vinden. Tenslotte gaf zij aan bereid te zijn realistische alternatieven te bekijken, maar ze gaf ook aan geen valse verwachtingen te willen wekken op dit punt.

Bron: Cultuurbeleid

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder