FNV KIEM organiseert ‘Nederland schreeuwt om cultuur’ in HMH

woensdag 27 oktober 2010 / Redactie / geen reacties

Op maandag 22 november staat de Heineken Music Hall (HMH) te Amsterdam in het teken van de aangekondigde bezuinigingen op kunst en cultuur. De avond wordt gepresenteerd door Freek de Jonge, die contact zocht met FNV KIEM om een manifestatie in de Heineken Music Hall te organiseren. De avond wordt onder meer ingevuld met optredens van het Metropole Orkest, Moke, Kyteman, Introdans, Carel Kraayenhof, NUHR, Brigitte Kaandorp, Gijs Scholten van Aschat, Wim de Bie, Ernst Daniël Smid, Wende Snijders, Ruth Jacott, Waylon, Acda en de Munnik en diverse kunstinstellingen en –opleidingen. Met deze uiteenlopende artiesten, die hun medewerking spontaan toezegden, belooft het een memorabele avond te worden. Kaarten zijn vanaf vandaag te koop.

“We willen bereiken dat het kabinet zich naar aanleiding van de inhoud en al dat moois dat we presenteren, nog eens buigt over de onevenredige bezuinigingen op kunst en cultuur,” zegt Caspar de Kiefte, bestuurder van FNV KIEM. “We gaan de argumenten nog eens overzichtelijk naast elkaar zetten, en deze zichtbaar, hoorbaar en tastbaar illustreren. Kunst en cultuur zal die avond niet alleen op het podium uitgedragen worden,” zegt De Kiefte. “Ook de entree en de foyer van de HMH zullen bol staan van wat Nederland aan kunsten te bieden heeft. Er worden onder meer filmpjes vertoond met korte statements van bekende Nederlanders die ook vinden dat er niet zo veel bezuinigd mag worden. De sector en FNV KIEM willen graag met de regering in gesprek. Er mag evenredig bezuinigd worden, óók in de kunstensector, maar niet met de kaalslag die de voorgenomen maatregelen aan zullen richten.”

Freek de Jonge: “De aanleiding voor de manifestatie, de bezuinigingen op kunst en cultuur, is in- en in- treurig. Maar dit wordt geen sombere avond en zeker geen protestavond, zoals veel mensen misschien verwachten. We zullen de inspirerende kracht van de kunst benadrukken. Het wordt een ode aan de cultuur die zo diep geworteld is in onze samenleving dat bezuinigingen erop als een minachting voor de beschaving ervaren worden. Ik zie ook wel dat zich een klimaatsverandering voltrekt, maar wat is er mooier dan strijden voor een goede zaak!”

Kaarten voor de avond kosten 17,50 euro (excl. reserveringskosten) en zijn te koop via de site http://www.stopculturelekaalslag.nl/ en http://www.ticketmaster.nl/ of via telefoonnummer 0900-3001250 (45 eurocent/minuut).

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

___       _____     ___      ____     __   __