FNV KIEM / BV Pop waarschuwt deelnemers ‘The Voice of Holland’ voor contract met Talpa

vrijdag 20 augustus 2010 / Redactie / 1 reactie

Deelnemers aan de nieuwe talentenshow ‘The Voice of Holland’, die dit najaar door RTL4 wordt uitgezonden, worden gewaarschuwd het deelnemerscontract dat producent Talpa hen voorafgaand aan hun deelname voorlegt, niet te tekenen. “Bij het presenteren van de contracten,” vertelt Caspar de Kiefte, bestuurder van FNV KIEM / BV Pop, “is -wellicht onbedoeld- de indruk ontstaan dat zowel het platencontract, als ook het deelnemerscontract, goedgekeurd is door een onafhankelijke jurist en bestuurslid van o.a. SENA, BUMA en BV Pop. Dat is nadrukkelijk niet het geval. Het platencontract is door voormalig FNV KIEM bestuurder Hans Kosterman gecheckt en goedgekeurd, maar het deelnemerscontract niet.”

Alle rechten uit handen
In het deelnemerscontract staat een aantal punten waar FNV KIEM / BV Pop het niet eens is. “Het heetste hangijzer in dat contract is het feit dat jonge talenten voor onbepaalde tijd, dus de rest van hun leven, onherroepelijk allerlei rechten uit handen geven,” legt De Kiefte uit. “Dat betekent dus bijvoorbeeld dat de deelnemer wanneer hij of zij het contract tekent voor onbepaalde tijd het exploitatierecht op de gemaakte opnames op ondermeer televisie, internet, cd en/of dvd uit handen geeft. Ook voor zelfstandige exploitaties van het materiaal die niet meer gerelateerd zijn aan het oorspronkelijke programma. En alles zonder enige vergoeding.

Geen ander contract meer mogelijk
Ook volgens voormalig FNV KIEM / BV Pop bestuurder Hans Kosterman is het deelnemerscontract een ‘zwaar blok aan het been’ van de aankomend artiest: “Iemand die de ambitie heeft om professioneel de muziek in te gaan kan en mag geen contract meer aangaan met een andere vergelijkbare partij, om de doodeenvoudige reden dat deze artiest nooit aan de verplichte garanties en vrijwaringen in dergelijke contracten kan voldoen met betrekking tot het geven van zekerheid over de exclusiviteit die wordt verlangd.”

Niet tekenen
Het voorstel van Kosterman aan Talpa om het na de overeenkomst opgenomen materiaal onbeperkt te mogen gebruiken voor promotie van ‘The Voice of Holland’, maar voor andere commerciële activiteiten nieuwe afspraken met de artiesten te maken, is door Talpa van tafel geveegd. “FNV KIEM / BV Pop adviseert alle deelnemers aan ‘The Voice of Holland’ dus met klem om het deelnemerscontract niet te tekenen,” benadrukt Caspar de Kiefte nogmaals. “FNV KIEM / BV Pop stemt pertinent niet in met de inhoud van dit contract en zou graag zien dat er voor elk ander gebruik dan promotie voor ‘The Voice of Holland’ nadere afspraken gemaakt worden. Elke mogelijke carrière in de muziekindustrie wordt door dit contract al in de knop gebroken, want wie dit tekent kan nooit meer een exclusief recht overdragen aan iemand waarmee hij of zij later in zee zou willen gaan. Voor artiesten die al een contract hebben en al één of meerdere platen hebben opgenomen (dit programma richt zich niet op absolute beginners, maar op de groep talenten die al een stuk verder zijn. En er zitten dus artiesten bij die al lopende verplichtingen hebben) zal dit contract – in de regel – in strijd komen met contracten die ze al hebben."

• maandag 23 augustus 2010 / caspar de kiefte

Het meest cruciale punt in de overeenkomst van Talpa met de deelnemers van The Voice of Holland is het artikel waarin Talpa het in tijd onbeperkte, wereldwijde, recht ontvangt om alle prestaties vast te leggen en de opnamen te bewerken, te verveelvoudigen , openbaar te maken en deze opnamen te exploiteren op welke wijze, in welke vorm of omvang dan ook. Waaronder door middel van televisie, radio, internet, (mobiele) telefonie, kabel, satteliet, video, dvd, cd, CD-Rom, tijdschriften, boeken etc. Wij kunnen ons voorstellen dat Talpa aan RTL het recht moet kunnen overdragen om het programma uit te zenden, in herhaling uit te zenden, op internet (uitzending gemist) uit te zenden en er PR voor te bedrijven. Samengevat, alles wat een organisatie als RTL met een gekocht programma doet en wil doen. Echter dit artikel gaat veel verder dan dat. Het claimt ook het recht om (volledig los van de context van het programma The Voice of Holland) onder meer cd's of dvd's uit te brengen, zonder dat de artiest hiervoor nog enige vergoeding ontvangt.

En wat gebeurt er met een artiest die na een of enkele rondes uit het programma verdwijnt en daarna op zoek gaat naar een nieuwe producent/platenmaatschappij om de carriere verder voort te zetten? Deze artiest komt bij een maatschappij of producent die vanaf die tijd om exclusiviteit zal vragen. Deze producent gaat tijd en geld investeren en een marketingstrategie maken en uitvoeren om de artiest populair te maken. Deze partij loopt altijd het risico dat zijn plannen worden doorkruist, omdat Talpa te allen tijde (en dus geheel buiten de context van het programma The Voice of Holland om) materiaal uit kan brengen van de inmiddels populair geworden artiest - welke wellicht jaren geleden - in het programma zijn opgenomen. Eenzelfde probleem doet zich voor bij deelnemende artiesten aan het programma die al een contract hebben lopen bij een andere producent of platenmaatschappij.

Caspar de Kiefte, FNV KIEM / BV POP

__   __    _____     _____     _____    __   __   __   __