Els Swaab invloedrijkst in de kunstwereld

maandag 02 augustus 2010 / Redactie / geen reacties

Els Swaab, voorzitter van de Raad voor Cultuur, is de invloedrijkste persoon in de Nederlandse kunstwereld. Dat staat in de recentelijk verschenen vijfde editie van ‘Wie is Wie in de Kunstwereld'.
Op de tweede plaats staat de functie van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Die stond vorig jaar nog op de eerste plaats, toen Ronald Plasterk de functie vervulde. In de top 5 staan verder onder anderen Gitta Luiten, directeur van de Mondriaan Stichting, en Ben Janssens, bestuursvoorzitter van de kunst- en antiekbeurs Tefaf in Maastricht.

De nieuwe editie vermeldt 193 Nederlanders die om verschillende redenen een grote invloed hebben in de kunstwereld. In de lijst staan onder anderen kunstrecensenten, museumdirecteuren en hoofdredacteuren van kunsttijdschriften.

In de nieuwe editie zijn 35 personen voor het eerst opgenomen, terwijl zeventien dit jaar niet belangrijk genoeg meer werden geacht voor opname in de lijst. Onder hen oud-minister en kunstverzamelaar Herman Heinsbroek en Gijs van Tuyl, oud-directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam.
De Stichting Kunstweek heeft het boekje samengesteld. Die stichting heeft als doelstelling de belangstelling voor beeldende kunst te vergroten. Bij de opstelling van de lijst van invloedrijkste personen zijn deskundigen uit de kunstwereld betrokken.

Bron: De Volkskrant

_____     ___     ______      ___     _    _      ___