Prijs voor het meest gastvrije theater uitgereikt aan Theater Concordia Enschede

donderdag 08 september 2016 / Redactie / geen reacties

Donderdagavond 8 september is de Roel Oostraprijs uitgereikt door Pieter Derks en Cornald Maas in het tv programma Volle Zalen. Het is aan de gebruikers van de podia om aan te geven wat het meest gastvrije theater in Nederland is. Leden van de Kunstenbond (toen nog FNV KIEM), de Ntb en ACT, hebben hun stem hierover kunnen uitbrengen. Dit jaar kwam Theater Concordia als winnaar uit de bus. De prijs bestaat uit het bronzen beeld Hermes 'Lichtvoetig', gemaakt door beeldend kunstenaar Helga Kock am Brink.

Met dank aan: de leden van ACT, de Ntb en de Kunstenaarsbond; Francien Knorringa (redactie Volle Zalen); Helga Kock am Brink voor haar genereuze aanbod; Klaartje Wouters (Het Theaterfestival);Audry Hoemakers (Theater Concordia).

De prijs wordt sinds 2014 jaarlijks toegekend en is vernoemd naar directeur Roel Oostra van Schouwburg De Lawei in Drachten, een legende in de omgang met artiesten die bij hem optraden.

Enkele quotes van de online stemmers:

- ‘Concordia is voor mij ‘Het Carré van Enschede!’

- ‘Het is een mooi, oud theater met trapsgewijze, rood gestoffeerde vaste stoelen. Drie gedeeltes in de rondte. Het toneel is beneden maar niet te ver weg. Makkelijke entree, lift, rolstoelvriendelijk en voor kinderen een heerlijke plek om theater te maken en te zien.’

- ‘Concordia is klein, maar ‘t is fijn toeven door de sfeer ’

- ‘Veel bedrijvigheid, enthousiaste medewerkers.’