Tweede Kamer: ‘Laat zelfstandige kunstenaars onderhandelen over arbeidsvoorwaarden’

dinsdag 28 juni 2016 / Redactie / geen reacties

De regering moet zelfstandige kunstenaars meer ruimte geven om collectief op te komen voor betere tarieven. Nu wordt dat nog tegengehouden door de ACM (Autoriteit Consument en Markt).

Er is ruime steun in de Tweede Kamer voor doorbreken van deze patstelling, zo bleek vanmiddag bij de stemming over een motie van SP en PvdA. Die vraagt de regering om in gesprek te gaan met de ACM en belanghebbenden en om met een voorstel te komen waardoor zelfstandigen hun krachten kunnen bundelen.

Armoede in de cultuursector

Waar dit toe leidt, wordt in schrille kleuren geschetst in de Arbeidsmarktverkenning van de SER (Sociaal Economische Raad) en de Raad voor Cultuur (RvC): een dramatische verslechtering van de positie van werkenden in de sector, waardoor op sommige plekken letterlijk armoede geleden wordt. Ook de SER en de Raad voor Cultuur constateren dat de onderhandelingspositie van werknemers en zzp’ers zwak is.

Caspar de Kiefte (FNV KIEM): ‘In veel andere landen wordt de Europese regelgeving anders uitgelegd en mogen zelfstandigen zich wel verenigen voor onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden. Hier ten lande lopen wij aan tegen de ACM, die dit als ongewenste kartelvorming bestrijdt. We zijn blij dat de Tweede Kamer ons nu hierin bijvalt.’

Vakbond FNV KIEM verenigt zowel werknemers als zelfstandigen in de creatieve sector. De bond vecht al jaren voor het recht op collectief onderhandelen van zelfstandigen, dat belemmerd wordt door het mededingingsrecht en de houding van de overheid. Vorig jaar won de bond de rechtszaak over tariefafspraken voor zelfstandige orkestmusici (remplaçanten).

_____      _____     _  __   _    _   __    __   _    _
|  __ \\   |  ___||  | |/ // | || | || \ \\ / // | || | ||